Alles wat je moet weten over rij en rusttijden

Heb je al eens opgemerkt dat er vaak op de parkings naast de autostrade een heleboel vrachtwagens geparkeerd staan? Tegen de avonduren aan rusten deze chauffeurs natuurlijk uit, maar je ziet vaak ook vrachtwagens doorheen de dag geparkeerd staan. Chauffeurs zijn namelijk verplicht zich te houden aan bepaalde afspraken omtrent rij en rusttijden. In deze blog vertellen we je de meest voorname dingen die je moet weten over rij en rusttijden.


Wat zijn deze rij en rusttijden en waarom werden ze ingevoerd?

De rij en rusttijden zijn afspraken die gemaakt werden om de veiligheid van zowel chauffeurs als andere weggebruikers te waarborgen. Jaarlijks zijn er enorm veel ongevallen die veroorzaakt worden door chauffeurs die in slaap vallen achter het stuur of onoplettend zijn door vermoeidheid. Een vermoeide chauffeur is minder waakzaam en kan bepaalde gevaarlijke verkeerssituaties moeilijk inschatten, waardoor niet enkel de chauffeur maar ook andere weggebruikers in de problemen kunnen komen. 

De pauzes die chauffeurs verplicht moeten nemen, zorgen er voor dat ze even de tijd hebben om het hoofd leeg te maken en te ontspannen na een stresserende rit. Daardoor wordt het risico op ongevallen met vermoeidheid als oorzaak flink verkleind.


Voor wie gelden deze rij en rusttijden?

Hoewel elke chauffeur baat heeft bij een pauze tussen het rijden door, geldt deze regulering enkel voor: 

  • Chauffeurs die aan goederenvervoer doen in voertuigen waarvan de maximaal toegelaten massa (inbegrepen opleggers of aanhangwagens) meer dan 3.5 ton bedraagt. Ook voor chauffeurs die zonder lading rondrijden zijn deze regels van toepassing. Dus of je nu met een volle lading rondrijdt of niet, deze regels moeten steeds worden gerespecteerd.
  • Ook chauffeurs die 9 passagiers of meer vervoeren, inclusief zichzelf, dienen deze regels te volgen. Denk hier bijvoorbeeld aan de buschauffeurs bij groepsreizen.

Wat willen deze rij en rusttijden concreet zeggen?

De regels omtrent rij en rusttijden zijn vrij uitgebreid. Zo mag een chauffeur niet langer dan 4 uur 30 minuten aan één stuk door rijden. Heeft de chauffeur dat punt bereikt, dan volgt er een verplichte pauze van minstens 45 minuten.

Het kan natuurlijk zijn dat de chauffeur op dat moment geen nood heeft om deze 45 minuten achter elkaar te nemen. In dat geval mag de pauze ook opgesplitst worden in twee pauzes: één pauze van minstens 15 minuten en één pauze van minstens 30 minuten.

Naast de limiet op het maximum aantal opeenvolgende rijuren, staat er ook een limiet op het dagelijks aantal gereden uren. Zo mag een chauffeur maximaal 9 uur per dag rijden. Deze limiet van 9 uur/dag mag twee maal per week overschreden worden met een uur. Concreet wil dat zeggen dat er 2 keer per week 10 rijuren op de teller mogen staan in plaats van 9 uur.

Het maximum aantal toegestane rijuren per week bedraagt 56 uur, wat neerkomt op maximum 6 rijdagen per week. Twee drukke weken voor de boeg? Opgelet: je chauffeur is beperkt tot 90 rijuren verdeeld over twee weken. 

Binnen een periode van 24 uur moet er een rusttijd genomen worden van minstens 11 uur. De chauffeur heeft ook hier weer de keuze om deze pauze in één deel op te nemen, of om deze op te splitsen in twee delen (ononderbroken pauze van minstens 3 uur en een tweede ononderbroken pauze van minstens 9 uur). 
 

Tachograaf


 

Hoe worden de rij en rusttijden gecontroleerd?

Om de rijtijden op een transparante en objectieve manier te controleren, maakt men gebruik van een tachograafsysteem. Die kan zowel analoog als digitaal zijn. Hieronder gaan we dieper in op de twee systemen en hun verschillen. 

ANALOOG

Een analoge tachograaf werkt aan de hand van schijven die de chauffeur manueel op de juiste stand moet plaatsen. Het is ook zijn verantwoordelijkheid om deze schijf elke werkdag te vervangen. Op het respecteren van de rijtijden worden geregeld controles uitgevoerd. Bij zo'n controle moet de chauffeur de schijf van de dag zelf én de 28 voorgaande dagen kunnen voorleggen. Na deze 28 dagen moeten de schijven bewaard worden op kantoor of in de centrale.

DIGITAAL

Een digitale tachograaf werkt aan de hand van een bestuurderskaart en werkt aan de hand van hardware die rechtstreeks in het voertuig wordt ingebouwd. Zonder de aanwezigheid van de bestuurderskaart, mag het voertuig in geen geval rijden. De bestuurder zal de tachograaf wel manueel op de juiste stand moeten instellen en de kaart minstens alle 21 kalenderdagen leegmaken.


Zijn er sancties aan verbonden indien deze rij en rusttijden niet worden gerespecteerd?

Uiteraard zijn er sancties voor het niet respecteren van de rij en rusttijden. En die sancties zijn zwaarder dan je denkt! Je riskeert een geldboete die schommelt tussen de 62 - 1.500 euro en meer. Beschik je over een digitale tachograaf en rij je - per ongeluk - even zonder bestuurderskaart, dan is de kans op een sanctie ook erg groot.

Deel deze blog:

Stel ons je vraag

Ben je na het lezen van deze blog nieuwsgierig geworden naar welke tracking en digitale oplossingen All-Connects aanbiedt? Stel ons je vraag en we beantwoorden je zo snel mogelijk.

eBook
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.