All-Connects

Alles wat je moet weten over rij- & rusttijden

 


Wanneer je ‘s avonds laat op de autostrade rijdt, zie je vaak een heleboel vrachtwagens naast elkaar geparkeerd staan op de parking van tankstations. Uiteraard hebben deze chauffeurs hun slaap nodig, maar er is nog een extra verklaring mogelijk: deze chauffeurs zijn verplicht zich te houden aan de afspraken omtrent de rij- en rusttijden.


Wat zijn deze rij- & rusttijden en waarom werden ze ingevoerd?

De rij- & rusttijden zijn afspraken die gemaakt zijn om de veiligheid van zowel chauffeurs als andere weggebruikers te waarborgen. Jaarlijks gebeuren er enorm veel ongevallen doordat chauffeurs achter het stuur in slaap vallen of onoplettend zijn door vermoeidheid. Vermoeidheid heeft namelijk een effect op het inschattingsvermogen.

Achter het stuur nemen chauffeurs beslissingen die niet enkel op hen, maar ook op alle andere weggebruikers gevolgen kunnen hebben. Door chauffeurs te verplichten pauzes te nemen, hebben ze even de tijd om het hoofd leeg te maken en te ontspannen na een stresserende rit. Daardoor wordt het risico op ongevallen door vermoeidheid al flink verkleind.


Voor wie gelden deze rij- & rusttijden?

Hoewel iedereen er baat bij zou hebben om ook verplicht te worden deze rij- & rusttijden te respecteren, geldt deze regulering enkel voor:
 

  • Chauffeurs die aan goederenvervoer doen in voertuigen waarvan de maximaal toegelaten massa (inbegrepen opleggers of aanhangwagens) meer dan 3.5 ton bedraagt. Ook voor chauffeurs die zonder lading rondrijden zijn deze regels van toepassing. Dus of je nu met een volle lading rondrijdt of niet, deze regels moeten steeds worden gerespecteerd.

  • Ook chauffeurs die 9 passagiers of meer vervoeren, inclusief zichzelf, dienen deze regels te volgen. Denk hier bijvoorbeeld aan de buschauffeurs bij groepsreizen.


Wat willen deze rij- & rusttijden concreet zeggen?

De regels omtrent rij- & rusttijden zijn uitgebreid en bevatten enkele uitzonderingen. Ten eerste mag een chauffeur niet langer dan 4 uur 30 minuten aan één stuk door rijden. Heeft de chauffeur dat punt van 4u30 ononderbroken rijden bereikt, dan moet er verplicht een pauze genomen worden die minstens 45 minuten duurt.

Heeft de chauffeur op dat moment geen nood om deze 45 minuten achter elkaar op te nemen? Dan mag deze pauze ook opgesplitst worden in twee pauzes van minimum 15 minuten en van minimum 30 minuten, op voorwaarde dat ze in deze volgorde genomen wordt.

Naast de limiet op het aantal achter elkaar gereden uren, staat er ook een limiet op het dagelijks aantal gereden uren. Een chauffeur mag namelijk maximaal 9 uur op een dag rijden. Deze limiet van 9 uur mag twee keer per week overschreden worden met een uur. Dat wil dus zeggen dat er 2 dagen 10 uur per dag mag gereden worden in plaats van 9 uur.

Ook op het aantal gereden uren per week en per twee weken staat een limiet. Het maximum aantal gereden uren per week bedraagt 56 uur, wat neerkomt op maximum 6 rijdagen per week. Staan er twee drukke weken voor de boeg? Dan is de chauffeur gelimiteerd tot 90 uur rijtijd in totaal op die twee weken.

Binnen een periode van 24 uur moet er een rusttijd genomen worden van 11 uur. Ook deze rusttijd mag bij voorkeur van de chauffeur opgesplitst worden in twee. De eerste ononderbroken pauze moet minstens 3 uur duren en de tweede ononderbroken rusttijd moet minstens 9 uur ononderbroken zijn. Ook hier mag de volgorde niet gewijzigd worden.
 

Tachograaf
 

Hoe worden de rij- & rusttijden gecontroleerd?

Om de rijtijden op een transparante manier te controleren, wordt er gebruik gemaakt van een tachograaf. De tachograaf kan zowel analoog als digitaal zijn.

ANALOOG

Een analoge tachograaf werkt aan de hand van schijven die manueel op de juiste stand geplaatst moeten worden. Het is de verantwoordelijkheid van de chauffeur om deze schijf na elke werkdag te vervangen. Daarnaast moet de chauffeur de schijf van die dag zelf én de 28 voorgaande dagen kunnen voorleggen wanneer er controles worden uitgevoerd. Nadat de schijven ouder zijn dan deze 28 dagen, moeten ze worden bewaard op kantoor/in de centrale.

DIGITAAL

Een digitale tachograaf wordt in het voertuig geïnstalleerd en werkt aan de hand van een bestuurderskaart. Zonder de aanwezigheid van de bestuurderskaart, mag het voertuig in geen geval rijden. De bestuurder zal de tachograaf wel manueel moeten instellen op de juiste stand en minimum alle 21 kalenderdagen de kaart leegmaken.


Zijn er sancties aan verbonden indien deze rij- & rusttijden niet worden gerespecteerd?

Natuurlijk! Wat zou het nut zijn van regels in te voeren, als je er geen sancties op plakt indien ze niet worden nageleefd, toch? De sancties zijn zwaarder dan je denkt en lopen tussen de 62 - 1.500 euro en meer. Ook wanneer je beschikt over een digitale tachograaf en even zonder bestuurderskaart rijdt, is de kans op een sanctie erg groot.


 
Contacteren

Niet zeker waar te starten?

Vul jouw gegevens in en we contacteren je voor vrijblijvend advies op maat

Naam
E-mail