Besparen door te investeren in... een prikkloksysteem!

Je las het al in de titel; "Besparen door te investeren in een prikklok". Hoe dan? Wel, een prikkloksysteem is een grote meerwaarde voor je bedrijf. Waarom? Er zijn een heel aantal voordelen aan verbonden die je op korte- en lange termijn een hoop geld besparen. Zo ben je bijvoorbeeld dankzij de prikklok steeds op de hoogte van wie er wanneer precies aanwezig is op de werf. In noodsituaties kan zo'n aanwezigheidslijst enorm nuttig zijn, waardoor je snel en correct kan reageren op situaties. In deze blog zetten we de belangrijkste zaken even voor je op een rijtje. 

Waarom heb ik zo'n prikklok ook al weer nodig?

In de bouwsector is het verplicht om werknemers die actief zijn op een bouwwerf - waar werken worden uitgevoerd voor een totaalinvestering vanaf €500.000 - te registreren bij de RSZ. Dan kan zowel manueel gedaan worden via de door de overheid beschikbaar gestelde website, maar dit kan je ook automatiseren via een prikkloksysteem.

Afhankelijk van de grootte van je werf installeer je één of meerdere prikklokken. Je werknemers registreren zich elke ochtend bij aanvang van de werkdag met hun badge (Limosa, Dallas Key, ... ) en doen ook weer hetzelfde wanneer ze de werf verlaten op het einde van de dag. De geregistreerde gegevens worden rechtstreeks verzonden naar de nodige instanties.

Welke prikklok kies ik best? 

Bij het kiezen van het juiste prikkloksysteem zijn er aantal zaken die je best even in het achterhoofd houdt. Is het voldoende om 1 systeem te installeren, of is een tweede systeem aangeraden? Wil je je werf nog extra beschermen met een tourniquet zodat enkel bevoegd personeel deze kan betreden? 

Zonder tourniquet

Overweeg je een prikkloksysteem zonder tourniquet? Perfect! Bij het betreden van de werf 's morgens, en bij het verlaten van de werf in de avond kan je ploeg zich aanmelden met een badge naar keuze *. Afhankelijk van de grootte van de werf waarop je actief bent, kan het handig zijn om 2 of zelfs meer prikklokken te voorzien aan de ingang(en) van de werf. De registratie en verzending naar de RSZ gebeurt dan helemaal automatisch.

* We bepalen vooraf samen met jou welke badge(s) er gebruikt kunnen worden voor de aanmelding. Deze configureren we nadien op de prikklok. Momenteel is ons prikkloksysteem compatibel met RFID badge, Dallas Key, Construbadge, bedrijfsbadge, QR-code, identiteitskaart, 2 BE Lisa badge en Metalbadge. Verkies je toch nog een andere aanmeldmogelijkheid dan de hier boven vermelde opties? Twijfel zeker niet om ons hierover aan te spreken en dan bekijken we dit graag verder tijdens een persoonlijk gesprek. 

Met tourniquet

Wil je er zeker van zijn dat enkel bevoegde personen je werf kunnen betreden? Dan is een prikkloksysteem inclusief tourniquet misschien een betere optie voor jou. Hierbij plaatsen we de prikklok(ken) aan de ingang(en) van je werf, afhankelijk van de grootte van je werf kan je ook weer opteren om meerdere systemen te plaatsen, en maken we een connectie tussen de prikklok en de draaipoort. Het prikkloksysteem zelf werkt volledig hetzelfde als in bovenstaande optie, enkel zal de toegang tot de tourniquet geweigerd worden tot het moment van de succesvolle aanmelding. 

Welke voordelen zijn er aan een prikklok verbonden?

Even terug over naar het stukje 'kosten besparen'. Inderdaad, je betaalt de prikklok en de installatie er van dan wel, maar je bespaart - en vermijdt - er bepaalde grote kosten mee. Deze kosten verschillen uiteraard van bedrijf tot bedrijf.

Voordeel 1: in geval van een ongeval op je werf

We kunnen stellen dat het een vrij realistische uitspraak is wanneer we zeggen dat een bouwwerf niet altijd de meest veilige omgeving is om op aanwezig te zijn. Hoge constructies die nog volop in opbouw zijn, dieptes waar je kan invallen, rondslingerend materiaal waar je over kan struikelen, ... Maar ook rijdende voertuigen zoals de vrachtwagens die materialen komen leveren of de kraan die het materiaal naar de juiste plek op de werf verplaatst, vormen een gevaar. Er is slechts één onoplettende chauffeur nodig voor het veroorzaken van een ernstig ongeval.

Bij een ongeval is het belangrijk dat je meteen het slachtoffer kan identificeren. Dankzij het prikkloksysteem weet je meteen wie er zich op de werf bevindt, en wie deze ook weer terug heeft verlaten. Zo identificeer je in een minimum aantal tijd vermiste personen of gewonden. Ook bij noodsituaties - denk bijvoorbeeld aan brand of ontploffingsgevaar - kan zo'n lijst je helpen bij een snelle evacuatie.

Voordeel 2: vermijd diefstal van materiaal op je werf

Je hoort steeds vaker verhalen over diefstal van kleiner en groter materiaal op werven de ronde gaan. Zo keert kleiner materiaal op het einde van de dag niet altijd terug in de bestelwagen en blijft dit al wel eens rondslingeren. Makkelijk bereikbare werven, zijn verleidelijk voor dieven. Met een tourniquet aan de ingang van je werf, betreden enkel personen met een geregistreerde badge de werf. Blijft er dan toch per ongeluk wat gereedschap liggen, dan hoef je je geen zorgen te maken. De volgende dag kan iedereen gewoon terug aan de slag!

Voordeel 3: de vrijstelling van doorstorting van de bedrijfsvoorheffing

Op 1 januari 2018 kreeg de vrijstelling ‘doorstorting van de bedrijfsvoorheffing’ een uitbreiding door te sleutelen aan het begrip 'ploegenarbeid'. Waar voordien de vrijstelling werd bekeken op niveau van de individuele werknemer, wordt dit nu bekeken op niveau van de groep van werknemers die in ploegen werken. Met een prikkloksysteem toon je makkelijk de groep personen aan die samen aan de werkdag begonnen. Zo is er geen twijfel mogelijk om het om een individuele prestatie gaat, of een prestatie in ploeg.

Connect met ons!

Geen enkele werf is hetzelfde en heeft daardoor een oplossing op maat nodig. Weet je niet wat het juiste systeem is voor jouw werf of ben je benieuwd naar de mogelijkheden en ontvang je graag bijkomende informatie? Twijfel dan zeker niet om ons vrijblijvend via deze link te contacteren. Je hoort zo snel mogelijk van ons terug om samen de mogelijkheden te bespreken.

Deel deze blog:

Stel ons je vraag

Ben je na het lezen van deze blog nieuwsgierig geworden naar welke tracking en digitale oplossingen All-Connects aanbiedt? Stel ons je vraag en we beantwoorden je zo snel mogelijk.

eBook
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.