All-Connects

Katrien Boons aan het woord over CHECK.connects


Boons bvba is een familiebedrijf dat sinds 1983 gespecialiseerd is in grond-, afbraak- en wegenwerken. Met een groot team opgebouwd uit vakmensen en een uitgebreid machinepark van moderne graafmachines en vrachtwagens, brengen ze elk project tot een goed einde. Wij mochten praten met Katrien Boons, die samen met broer Toon de tweede generatie Boons vormt die actief meedraait in het bedrijf.

Ondertussen bereidt de tweede generatie Boons - waaronder dochter Katrien (zie foto) - zich voor om het roer over te nemen van Danny en Monique.


Katrien, kan je de situatie schetsen vóór jullie aan de slag gingen met CHECK.connects?

Bij Boons hebben we denk ik zo’n 70-tal machines, gaande van grote kranen tot kleinere kranen tot kleine dumpertjes. We proberen wel steeds heel lokaal te werken. Maar door het feit dat we bijvoorbeeld 5 kleine kranen hebben van hetzelfde type, was het soms moeilijk om te onthouden welke kraan precies op welke werf stond. De persoon die alle machines verplaatst is wel steeds goed van alles op de hoogte, maar als er dan eens iemand anders een kraan moest verplaatsen, dan was er gewoon geen overzicht meer. Dat was heel verwarrend en daar wilden we verandering in brengen.


Hoe ben je dan in contact gekomen met CHECK.connects?

Wel, nadat we hadden vastgesteld dat we iets moesten veranderen, zijn we op zoek gegaan naar een oplossing. Dan hebben we dus voor CHECK gekozen, en dat is echt 100% meegevallen. Onze zaakvoerder Danny is 61 en volgt alles op zijn smartphone zonder enige moeite. Bij ons is het zo dat we de structuur helemaal konden aanpassen naar hoe die voor ons het beste werkt.

We hebben onze kranen een eigen nummer gegeven, die ook aan de kraan zelf hangt. Zo kunnen we snel te weten komen waar die kraan precies staat. We moeten er natuurlijk wel rekening mee houden dat de locatie maar twee keer per dag wordt doorgestuurd. Dus we moeten altijd wel altijd even nadenken of er ondertussen al iemand anders is langs geweest, maar in principe verandert er niet al te veel op zo’n korte tijd.

Boons maakt gebruik van zowel grote als kleinere kranen bij het uitvoeren van o.a. grondwerken.


Hoe verliep de integratie van CHECK.connects in jullie bedrijf?

Er zijn een heel aantal mensen hier intern die met CHECK werken. Uiteraard hebben zowel de zaakvoerder, mijn broer en ikzelf toegang tot het platform, maar ook alle collega's op kantoor hebben een login. Zo heeft iedereen toegang tot dezelfde informatie. Ook de verantwoordelijke die alles in verband met de keuringen van onze kranen regelt, gebruikt het ook.

Alle keuringen gebeuren rechtstreeks op de werf, dus die persoon kan perfect zien of die ene kraan nog wel op de juiste plaats staat wanneer de keurder langskomt. Maar stel dat er bijvoorbeeld een onderdeel kapot is, dan weten we meteen waar die kraan staat en is de nodige info direct beschikbaar.


Zijn er bepaalde veranderingen of voordelen die je opmerkt?

Voor ons zijn er zeker wel financiële voordelen. De persoon die alle machines verplaatst, maakt ook gebruik van de app via zijn smartphone. Als hij dan bijvoorbeeld van Mechelen naar ons hoofdkantoor in Geel rijdt, dan kan hij via de applicatie zien of er misschien nog machines op zijn route staan die eventueel ook opgehaald mogen worden. Voor hem is dat heel handig. Er worden geen ‘lege’ ritten meer gereden, wat voor ons natuurlijk voordeliger is.

Wat we ook merken, is dat er geen kleine kranen meer vergeten worden. Want voordien werden soms eerst de grote machines opgehaald wanneer er een werf afgesloten werd. Door tijdsgebrek kon het wel eens voorvallen dat er een kleine kraan werd vergeten. Nu kunnen we perfect opvolgen wanneer er een machine is blijven staan, en kunnen we er gewoon even langsrijden om deze op te halen. Dus ook op dat vlak werpt het zeker z'n vruchten af.

Zo’n 70 kranen werden voorzien van een Viloc-tag, waarmee men hun locatie steeds kan raadplegen.


Hoe ervaren jullie de service?

Als ik ook maar iets van problemen ondervind, dan staan jullie meteen klaar om te helpen. We hadden bijvoorbeeld onlangs net een tag geïnstalleerd en deze gaf niet meteen een signaal. Jullie hebben dat probleem echt meteen aangepakt en opgelost. Maar wat ik vooral fijn vind, is dat wanneer ik bel dat daar meteen ook reactie op komt. Het is niet zo dat ik na twee weken nog een post-it op mijn bureau zie plakken omdat er nog iets moet opgevolgd worden.

Bij ons was het vroeger ook nog haalbaar om even snel te telefoneren om de locatie te achterhalen. Maar dan zijn we steeds groter en groter geworden en je moet ook een beetje efficiënt zijn. Je weet pas hoe gemakkelijk iets is, als je het hebt. Soms is het gewoon die stap durven zetten.


Connect met ons!

Ben je zelf op zoek naar een oplossing voor je bedrijf? We bekijken graag samen met jou welke eerste stappen naar digitalisatie de juiste zijn voor jouw bedrijf! Twijfel zeker niet om ons vrijblijvend via deze link te contacteren. We nemen zo snel mogelijk contact met je op, om samen de mogelijkheden te bespreken.



 
Contacteren

Niet zeker waar te starten?

Vul jouw gegevens in en we contacteren je voor vrijblijvend advies op maat

Naam
E-mail