All-Connects

Korting op verzekeringspremies: door de ogen van de verzekeraars


In september 2019 werd All-Connects gecontacteerd door de AP Hogeschool Antwerpen. In het kader van de marketingopleiding werd studenten gevraagd een marktonderzoek uit te voeren over een actueel, maatschappelijk relevant onderwerp. Uit heel wat inzendingen werd ons researchvoorstel ‘Heeft de consument interesse in een korting op de verzekeringspremie op basis van rijgedrag’ door 4 studenten verkozen. In overleg werd er beslist om enerzijds te achterhalen of bestuurders al dan niet bereid zijn hun rijgedrag te laten analyseren in ruil voor een korting op de verzekeringspremie, en anderzijds of verzekeraars deze korting willen toestaan. In deze blog ontdek je de toch wel verrassende resultaten van het onderzoek vanuit het perspectief van de verzekeraars. In een tweede blog lees je wat de consumenten erover denken.


Voor we in de resultaten van dit onderzoek duiken, is een korte schets van de ondervraagde partijen noodzakelijk om de informatie in deze blog te kunnen plaatsen en begrijpen. In totaal werden er 9 verzekeringsmaatschappijen ondervraagd, waaronder AXA, Allianz en P&V. Zij vormen een representatieve steekproef om te onderzoeken of dit onderwerp reeds draagkracht heeft binnen de verzekeringswereld, en of ze bereid zijn een korting te geven bij bewijs van verantwoord rijgedrag.

Zijn verzekeraars vandaag bezig met rijgedraganalyse gekoppeld aan een verzekeringspremie?

Met dit onderzoek legden we de vraag ‘zijn verzekeraars bereid een korting op de verzekeringspremie toe te staan?’ aan de 9 verzekeraars. 8 op 9 van de bevraagde maatschappijen gaf dan ook aan dat ze al op de hoogte waren van het voorstel voor een nieuwe autoverzekeringsformule gebaseerd op rijgedraganalyse berekend op basis van rijgedrag.

Hoe staan de verzekeraars tegenover zulke premie?

Oke, het merendeel is dus al op de hoogte dat er een mogelijke nieuwe verzekeringsformule in de lucht hangt. Maar hoe staat ze daar dan zelf over? Hier worden de resultaten meteen erg interessant. Men had de keuze om een score toe te kennen van 1 – 5, waarbij 1 ‘zeer slecht idee’ is en 5 ‘zeer goed idee’. Niemand van de respondenten kent hier een score lager dan 4 toe, wat toch wel best een mooi resultaat is. 4 maatschappijen vinden het een goed idee, en wel 5 vinden deze korting een zeer goed idee.

Mooie start van dit onderzoek, nietwaar? We polsten verder naar de motivatie achter hun positieve antwoord. Als reactie kwam er onder andere naar boven dat wanneer men aan de hand van het individuele klantenprofiel zou gaan kijken, de premie op een veel eerlijkere manier berekend wordt. Anderen bekijken het dan weer als een beloning voor de klant voor zijn veilige rijgedrag. Tenslotte besluit ook 1 partij dat dit ook een manier is om ook jonge chauffeurs te stimuleren om veilig te rijden, in plaats van ze te ‘straffen’ gewoon omdat het jonge chauffeurs zijn.

Zijn ze dan ook bereid om deze korting toe te kennen?

Op de vraag of men effectief bereid is om deze korting toe te kennen aan bestuurders die instemmen met een rijgedraganalyse, was het antwoord eenduidig ‘ja’. Alle 9 verzekeringsmaatschappijen zijn dus overtuigd dat het een goed idee is. Een resultaat wat we op voorhand zeker niet hadden kunnen voorspellen, maar het bewijst dat er werk aan de winkel is om deze denkpiste verder uit te werken en te implementeren.

Heeft de vrijwillige installatie van een alcoholslot* een effect?

Interessant om ook te onderzoeken, was of het vrijwillig laten installeren van een alcoholslot al dan niet een effect zou hebben op hoe welwillend de verzekeraars zijn om deze korting toe te kennen. Interessant is dat hier slechts 2 op 9 bereid is een korting toe te kennen indien de klant hier vrijwillig voor zou kiezen.

* Een alcoholslot is een toestel dat in een voertuig geplaatst word, en verbonden is met de startmotor. Alvorens de bestuurder de wagen kan starten, moet hij een blaastest uitvoeren. Is het gemeten alcoholpercentage hier te hoog, dan zal de auto niet starten.

Tijd voor actie!

Dit onderzoek bewijst voor ons dat de verzekeringswereld zeker open staat om een autoverzekering gelinkt aan rijgedraganalyse te commercialiseren. Het is nu aan hen om dit gesprek verder intern te voeren. We kijken alvast met belangstelling naar de toekomst en blijven ondertussen ijveren voor een veilig verkeer met verantwoorde bestuurders. Een eerder klein aantal is dan weer geneigd om deze premie te herzien indien bestuurders vrijwillig een alcoholslot zouden laten installeren.

De verzekeraars zijn alleszins al voorstander. Maar hoe staat de consument hier precies tegenover, aangezien zij ook bereid moeten zijn om een systeem in hun wagen te laten installeren? Ontdek het allemaal in deze blog, waar we de onderzoeksresultaten voor de consument onder de loep nemen!


Connect met ons!

Heb je vragen over hoe rijstijlanalyse werkt, of ben je geïnteresseerd in een systeem dat je hierbij kan helpen? Twijfel dan zeker niet om ons vrijblijvend via deze link te contacteren. We nemen zo snel mogelijk contact met je op, om samen de mogelijkheden te bespreken.



 
Contacteren

Niet zeker waar te starten?

Vul jouw gegevens in en we contacteren je voor vrijblijvend advies op maat

Naam
E-mail
Telefoon