Temperatuurbewaking voorkomt menselijke vergissingen bij Letse transporteur Kreis

| juli 2023 |

Door het gebruiken van trackinghardware & software voor het op afstand ophalen en integreren van reefergegevens in te zetten, heeft Kreiss een duidelijk concurrentievoordeel behaald en nieuwe normen gesteld voor de rederijen van gekoelde producten die op deze markt willen opereren, terwijl het ook veel interne processen automatiseert op het gebied van onderhoud van koelcontainers en temperatuurregistratie.

Temperatuurgerelateerde problemen onderweg oplossen

Door het opzetten van de oplossing heeft Kreiss een aantal problemen met menselijke fouten op de weg kunnen oplossen. Enkele van de meest populaire:

• positieve getallen verwarren met negatieve > in plaats van te werken bij +6C, wordt de reefer gebruikt bij -6°C.

• het ontbreken van, of een extra toegevoegd decimaal punt > in plaats van te werken bij +6C, wordt de reefer gekoeld aan 0,6°C.

Problemen als deze kunnen de zending gemakkelijk ernstig beschadigen.

Naast het corrigeren van menselijke fouten, heeft Kreiss ook een aantal problemen met betrekking tot reeferfouten tijdens het rijden kunnen oplossen. Eenvoudige reparatiewerkzaamheden door de chauffeur zijn mogelijk aangezien de technicus vanop afstand toegang heeft tot de gegevens van de koelcontainer en de chauffeur kan raadplegen over de stappen die moeten worden ondernomen om het probleem op te lossen.

Temperatuur bewaken

Kreiss heeft een intern systeem voor het plannen en verzenden van zendingen, om de vereiste reeferparameters voor elk van de zendingen in te stellen. Deze gegevens worden naar het trackingplatform gestuurd en ingesteld als tijdgebonden waarschuwingen. Als de temperatuur of bedrijfsmodus in het tijdgebonden slot niet binnen het gespecificeerde bereik valt, wordt er een waarschuwing gegenereerd en teruggestuurd naar het Kreiss-verzendingsbeheersysteem. Deze oplossing maakt volledige automatisering mogelijk op het gebied van temperatuurbewaking.

Daarnaast werd een optie ontwikkeld om het waarschuwingssysteem te gebruiken voor het afkoelen van lading. Er zijn gevallen waarin de lading bij 4°C moet worden vervoerd, maar op het moment van laden niet tot die temperatuur wordt gekoeld. Als de chauffeur een instelpunt van 4°C instelt en de werkelijke temperatuur van de lading rond de 15°C ligt, zal de reefer het compartiment voorzien van een temperatuur onder 0°C die de lading kan beschadigen.

Het ontsluiten van verzamelde data voor klanten

De dagen dat klanten klaar waren om te wachten op de aankomst van een zending om dan een printout van de temperatuur van de koelunit te kunnen controleren, zijn voorbij. Kreiss is een innovatief bedrijf en had dit al snel begrepen:

• Klanten krijgen een volglink met gemakkelijk te begrijpen grafieken van de gegevens van de Carrier-koelunits - de insteltemperatuur, de bedrijfsmodus, de temperatuur van de retourlucht.

• Klanten kunnen de gegevens in realtime volgen en hoeven geen lange papieren afdrukken te analyseren om problemen met de zending op te sporen. Alle gegevens worden weergegeven in een grafiek en zijn dus gemakkelijk te overzien.

Onderhoudsplanning

Zodra de koelunit een waarschuwingscode uitzendt, wordt deze direct naar het interne onderhoudsplanningssysteem van Kreiss gestuurd, waar de monteurs van de koelcontainers beslissen hoe te reageren. Of ze plannen een onderhoudsbeurt in hun planningssysteem of nemen contact op met de chauffeur om de problemen meteen op te lossen.

De tracking hardware heeft een ingebouwd mechanisme om waarschuwingen te geven wanneer de temperatuur stap voor stap moet worden verlaagd om de lading af te koelen zonder deze te beschadigen.

Deel dit praktijkvoorbeeld:

Meer info over Kreiss? Bezoek hun website

Meer weten?

Wil je weten hoe het in de praktijk werkt? Boek dan een korte productdemo. Een van onze applicatiespecialisten toont je hoe onze tracking beheersoftware werkt en beantwoordt al je vragen.

Vraag een demo aan