Waarom BLE-tags gebruiken voor tracking van bedrijfsmiddelen

Het voordeel van Bluetooth tags voor een efficiënt materieelbeheer

| maart 2022 |

Waarom zou je al je bedrijfsmiddelen tracken?

Natuurlijk is er geen eenvoudig en passend antwoord op deze vraag, omdat het volledig afhangt van jullie bedrijfsactiviteiten en types bedrijfsassets waarmee jullie werken. De belangrijkste reden is echter vrij eenvoudig: je wil weten waar je activa zich bevinden. Afhankelijk van de inzet van je bedrijfsmiddelen kan asset tracking de operationele werking van je uw bedrijf op verschillende manieren stroomlijnen.

Bijvoorbeeld, bij verzending, kan asset tracking klanten een accurate geschatte aankomsttijd geven. In de bouw en landbouw kan het helpen om kostbare apparatuur niet te verliezen. Voor verhuur van afvalcontainers of draagbare toiletten, kan het de start en het einde van een huurperiode weergeven. De toepassingen worden slechts beperkt door noodzaak en creativiteit.

Daarom hebben bedrijven tal van manieren en technologische oplossingen bedacht om hun bedrijfsactiva te volgen. Tegenwoordig is er een enorme variëteit aan GPS-tracking toestellen met verschillende extra functies, zoals sensoren of in-/uitgangen om verbinding te maken met andere hardware en de gegevens naar managementsystemen te versturen. Dus waarom zou je er dan voor kiezen om je assets te volgen met behulp van BLE-tags (Bluetooth Low Energy)?

Waarom BLE-tags gebruiken?

Ten eerste zijn ze, vergeleken met traditionele GPS-tracking units, erg klein en zeer gebruiksvriendelijk. In de meeste gevallen hoef je alleen maar een BLE-baken op een object te plakken dat je wil volgen. Je hebt hiervoor geen specifieke vaardigheden of gekwalificeerde technici nodig. Ten tweede zijn BLE tags ook goedkoper in aanschaf en gebruik vanwege hun eenvoudige ontwerp en functionaliteit. Bovendien zijn BLE-tags zeer duurzaam en vanwege hun hoge energie-efficiëntie. Hun batterij kan tot wel twintig jaar meegaan, afhankelijk van het specifieke model.

Dit is op zich al een enorm voordeel, omdat je je geen zorgen hoeft te maken over het leveren van een stroombron voor de tracker.

Het maakt ze perfect geschikt voor het tracken van apparatuur zoals elektrisch gereedschap in de bouw of gespecialiseerde machines in de landbouw, houtkap en diverse andere sectoren. Ze kunnen echter ook worden gebruikt in elk ander scenario waarin je je bedrijfsmiddelen wil opvolgen. Zoals eerder genoemd grote afvalcontainers en draagbare toiletten, maar ook mobiele sauna’s, verkoopautomaten en foodtrucks-aanhangwagens, zijn uitstekende voorbeelden. In deze gevallen kan je niet alleen de locatie van je assets overzien en beheren, maar ook rapporten en facturen maken voor je klanten op basis van locatiewijzigingen.

Hoe werkt een BLE-tag?

In tegenstelling tot meer traditionele GPS-tracking apparatuur verzenden BLE-tags niet altijd actief hun locatiegegevens. In plaats daarvan zenden ze een radiosignaal uit. Op die manier kunnen ze energiezuiniger blijven. Daarom moeten de tags door een ander apparaat worden gescand om hun locatie te bepalen of te wijzigen. De scan gebeurt automatisch wanneer een apparaat dat de BLE-tags kan scannen binnen een vooraf gedefinieerd afstand bevindt, bijvoorbeeld 250 meter.

In de praktijk betekent dit dat een BLE-tag locatie in de beheersapplicatie van All-Connects wordt vernieuwd (de tag wordt gescand) telkens wanneer een voertuig uitgerust met een gps-tracker voorbij rijdt of naar de locatie gaat waar je assets zich bevinden. Daarom kan het je helpen bij het lokaliseren van gereedschappen en apparatuur onderweg of op de werf waar je personeel werkt en om te zien of er iets ontbreekt en wanneer ze voor het laatst aanwezig waren. Evenzo kunnen locatiewijzigingen ook het einde van een verleende service betekenen wanneer apparatuur wordt teruggebracht naar het magazijn of naar een nieuwe locatie wordt verplaatst.

Krijg vrijblijvend advies

Zijn met deze blog jouw vragen beantwoord en ben je klaar voor om met ons te praten over BLE asset tracking? Bel ons voor een verkennend gesprek: 03 289 55 35, of neem hieronder online contact met ons op. We leggen je uit hoe telematica tracking voor jou kan werken, beantwoorden je vragen en sturen je vrijblijvend een voorstel uit dat 100% op je noden is afgestemd.

Deel deze All-Connects blog:

Stel ons je vraag

Ben je na het lezen van deze blog nieuwsgierig geworden naar welke tracking en digitale oplossingen All-Connects aanbiedt? Stel ons je vraag en we beantwoorden je zo snel mogelijk.

eBook
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.