FAQ

Video's

Bekijk hier onze video's over onze oplossingen: hoe werkt het, wat zijn de mogelijke voordelen van het systeem, hoe ervaren onze klanten de oplossing in de praktijk, ... We verzamelen in deze videobibliotheek interessante informatie die je zeker van pas kan komen als je nog vragen hebt of twijfelt waarom telematica ook voor jouw bedrijf relevant is. Klik op de video om te bekijken.

Laadruimtebeveiliging

Hoe voorkom je diefstal van werfmateriaal en werktools uit je bestelwagen? Bestelwagens zijn een favoriet doelwit van inbrekers. Vooral geparkeerde camionettes met dure machines of bouwmateriaal komen ‘s nachts in het vizier van grijpgrage dievenbendes. Zet je materialen en machines niet in de etalage, en beveilig de laadruimte van je camionette met een diefstalbeveiligingssysteem van All-Connects!

Videoduur: 0:21 minuten
Waarom een digitale tachograafsysteem?

Het grote voordeel van een digitale tachograaf met remote download? Je chauffeurs moeten niet meer binnen komen met hun vrachtwagen of autobus om de tacho uit te lezen. Bovendien helpt het om inbreuken op rij- en rusttijden snel te identificeren. Luister naar de redenen waarom transportbedrijf Debetra ons tachograafsysteem al jaren gebruikt.

Videoduur: 1:46 minuten
Hoe werkt een AGR-GPS app burenregeling?

De nieuwe AGR-GPS app burenregeling moet je gebruiken als je een landbouwer bent met percelen in gebiedstype 2 of 3. Om aan deze verplichting te voldoen, moet de partij die de mest vervoert, dat is altijd er de aanbieder of afnemer van de mest, gebruikmaken van een AGR-GPS app. De aanbieder en de afnemer van de burenregeling moeten goede afspraken maken wie de mest vervoert en wie dus in de toekomst gebruik moet maken van de AGR-GPS app. Meer weten of bestellen? Slechts 1 adres: https://www.agrapp.be

Videoduur: 1:33 minuten
Hoe recupereer je 25.000 euro?

Dankzij het GPS tracking systeem van All-Connects kan bouwbedrijf BOONS een gestolen knikmops recupereren. Dit is hoe ze het konden realiseren.

Videoduur: 0:29 minuten
GPS tracker met diefstalalarm

We love our customers! Onze klant Wim getuigt over de GPS tracker met diefstalalarm in zijn Porsche Targa.

Videoduur: 0:29 minuten
Hoe werkt een ordersysteem voor assets

In deze video tonen we je hoe een order via de CHECK.connects app verloopt van A-Z. Met CHECK.connects breng je al je bedrijfsassets in kaart & volg je ze op de voet. Beheer op een vereenvoudigde manier materieel en machines, en win tijd! CHECK it out!

Videoduur: 0:29 minuten
Check in at work via een prikklok

Laat iedereen op je bouwwerf inchecken op snelle en betrouwbare manier, met onze CHECKIN@WORK prikklok! Je arbeiders gebruiken de door jouw gekozen registratiemethode: Construbadge, LISAbadge of bedrijfsbadge, LIMOSA QR of gegenereerde QR code. Verder kan iedereen die toegang tot je werf moet hebebn, zich ter plekke registreren, een QR code aanmaken en scannen. Ze moeten dit niet op voorhand doen.

Videoduur: 2:03 minuten
Hoe werkt een AGR-GPS systeem?

Erkende mestvoerders moeten verplicht hun mesttransporten registereren. Als marktleider in AGR-GPS oplossingen hebben we een sluitend systeem om dit correct en snel te doen. Benieuwd hoe onze AGR-GPS tablet werkt? We doorlopen hier het proces van laden en lossen, en laten enkele klanten vertellen over hun ervaring in de praktijk.

Videoduur: 2:50 minuten
Hoe werkt tracking via BLE bluetooth?

Er zijn veel voordelen aan het implementeren van trackingtechnologie op de werkplek, waaronder die van Bluetooth-technologie voor het volgen van materialen, machines en andere werktools . In deze animatie wordt uitgelegd hoe Baltimore Aircoil Company onze technologie inzet om hun afgewerkte producten - koeltorens - te tracken naar de plek op hun bedrijfsterrein waar ze in afwachting van verkoop geplaatst worden. In het verleden gebruikten ze manuele lijsten en verloren ze vaak veel tijd met het zoeken naar een specifieke unit omdat de lijst niet correct was bijgewerkt.

Videoduur: 1:37 minuten
Routeplanning met geofence zones

Met een fleet management systeem van All-Connects heb je alle informatie en tools in huis om je routeplanning te optimaliseren en ervoor te zorgen dat je zo efficiënt mogelijk werkt. Bekijk dit praktijkvoorbeeld van internationale transportfirma Debetra. Met een fleet management systeem van All-Connects heb je alle informatie en tools in huis om je routeplanning te optimaliseren en ervoor te zorgen dat je zo efficiënt mogelijk werkt. Bekijk dit praktijkvoorbeeld van internationale transportfirma Debetra.

Videoduur: 0:50 minuten
Wereldwijde tracker voor kostbare ladingen

Wifiworld, dé materiaaltracker die wereldwijd perfect werkt om je kostbare goederen tijdens transport te lokaliseren. De locatiebepaling gebeurt door WiFi ‘sniffing’ en triangulatie. Het signaal wordt via een simkaart (met 98% wereldwijde dekking en zonder roamingkosten) doorgestuurd. Betrouwbare tracking; ideaal voor containers maar ook voor bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat de laadbrieven onderweg niet verloren gaan!

Videoduur: 0:50 minuten

Begrippen

Overweeg je om te investeren in telematica voor je bedrijf? Dan ben je waarschijnlijk al even aan het zoeken naar een juiste partner. En daarbij is niet altijd eenvoudig om je weg te vinden in de wereld van high tech begrippen en aangeboden oplossingen. Hier zetten we een aantal kernbegrippen op een rijtje om je te helpen klaarheid te scheppen. Vind je hier niet wat je zoekt? Stuur ons dan even een berichtje en we helpen je graag verder!

Geofence

Geofence tracking is een geolocatie-techniek waarbij er aan de hand van gps-gegevens een ‘virtuele afbakening’ rondom een bepaald gebied op de kaart wordt gezet. Het overschrijden van de grenslijn zal een systeemreactie uitlokken met een instant melding naar de verantwoordelijke.

Geofencing is ontwikkeld om meldingen te genereren voor bijvoorbeeld:
• aankomen / vertrekken bij leveringsadressen
• aankomen / vertrekken om het werk of een bouwwerf
• snelheidslimieten voor specifieke gebieden
• afbakenen salesregio's
• om werknemers buiten bepaalde zones te houden

Door geofencing-technologie toe te passen op GPS-software kunnen wagenparkbeheerders hun eigen afgebakende zones voor wagenparkroutes creëren en monitoren.

API

API staat voor Application Programming Interface. Oke, nu weet je waar de afkorting voor staat, maar nog steeds niet wat het is. Tegenwoordig gebruiken mensen gegevens via verschillende netwerken, geografische gebieden en apparaten. Webapplicaties worden elke dag gebruikt om te winkelen, eten te bestellen, het weer te controleren, het nieuws te lezen of met vrienden en familie te communiceren. Hoe kunnen deze applicaties gebruikers in staat stellen gegevens uit verschillende toepassingen te gebruiken, met verschillende apparaten over de hele wereld? Hoe komen de gegevens van de ene plek naar de andere? In de meeste situaties is het antwoord: ze gebruiken API’s om te communiceren. Een application programming interface (API) is een verzameling definities op basis waarvan een computerprogramma kan communiceren met een ander programma of onderdeel. Een API verbindt bedrijfsprocessen, diensten, content en data naar externe partners, interne teams en onafhankelijke developers op een eenvoudige en veilige manier.

Telematica-technologieën

Bij het volgen van wagenparken is GPS de meest gebruikte technologie. Maar dat is slechts een deel ervan. Bovendien gebruiken de meeste GPS-trackers een combinatie van op satellieten gebaseerde GPS-systemen om de locatie te volgen, samen met een mobiel netwerk om die locatiegegevens naar het platform te communiceren. Naast de twee basiscommunicatietechnologieën hebben veel GPS-trackers ook ingebouwde verwerkingsmogelijkheden, beveiligingslagen en ingebouwde apparaatlogica zoals energiebeheer en beheer van communicatieprotocollen.

De meeste GPS-trackers zijn uitgerust met een ingebouwde versnellingsmeter om beweging te detecteren. Optioneel kunnen aangesloten apparaten ook aanvullende communicatietechnologieën ondersteunen, zoals Bluetooth of Bluetooth Low Energy (BLE). Met deze toegevoegde functie kan een aangesloten apparaat communiceren met andere nabijgelegen ontvangers of sensoren. Een aangesloten apparaat kan bijvoorbeeld communiceren met een sensor in een sleutelhanger.

Incert TT alarm

Als een verzekeraar een TT- systeem vereist, dan bedoelt hij een systeem dat erop gericht is te verhinderen dat een reeds gestolen voertuig met de noorderzon verdwijnt.  'TT', wat staat voor track & trace, geeft aan dat niet zomaar eender welk nadiefstalsysteem mag worden geïnstalleerd. Ze verwijzen naar een systeem dat INCERT-gecertificeerd is op basis van criteria die terug te vinden zijn in de technische specificaties met dezelfde benaming (TT).

Meestal wordt hiervoor gebruik gemaakt van satellieten (GPS) om de positie van het voertuig te bepalen en van GSM om de informatie door te sturen naar een alarmcentrale.
Er bestaan twee systeemtypes:

1) Een 'stand alone' (of autonoom) systeem: dit systeem wordt automatisch ingeschakeld wanneer het voertuig wordt verplaatst met uitgeschakelde motor (bijvoorbeeld via wegsleepdetectie of positiebepaling) of wordt door de alarmcentrale geactiveerd nadat de eigenaar van het voertuig alarm heeft geslagen (systemen TT1 of TT3).

2) Een geïntegreerd systeem, dat de functionaliteiten van een autonoom systeem combineert, wordt eveneens automatisch ingeschakeld wanneer het voertuig start zonder dat de juiste uitschakelprocedure is gevolgd (via bestuurdersherkenning) of wanneer een daaraan gekoppeld beveiligingssysteem een alarmsignaal uitzendt (inbraakdetectie, IM, AL, hellingdetectie, …). Dit heeft betrekking op de systemen TT2 of TT4.

GPRS?

General packet radio service (GPRS) is een techniek die een uitbreiding vormt op het bestaande gsm-netwerk. Met deze technologie kan op een efficiëntere, snellere en goedkopere manier mobiele data verzonden en ontvangen worden. Hoewel we spreken over GPRS-netwerken is GPRS geen nieuw netwerk.Bij GPRS zijn gebruikers altijd online.

Dit betekent dat ze een constante verbinding met internet of bedrijfsnetwerk hebben, en dus maar een keer in hoeven te bellen om de hele dag online te zijn. Ze betalen daarbij niet voor de tijd dat ze ingelogd zijn, maar worden afgerekend op de hoeveelheid data die ze downloaden of versturen. De gebruiker houdt de verbinding ook alleen maar bezet op momenten dat er daadwerkelijk gebruik van wordt gemaakt. Daardoor wordt de capaciteit beter benut en kan er meer data tegelijk uitgewisseld worden.

GPRS-diensten hebben langzamere gegevenssnelheden dan beschikbaar zijn met nieuwere 4G LTE- en 5G-snelle mobiele netwerken - veelbelovende snelheden die meer lijken op een inbel-internetverbinding tot 114 Kbps en een continue verbinding met internet voor gebruikers van mobiele telefoons en computers. GPRS evolueerde naar EDGE (Enhanced Data GSM Evolution) dat snellere gegevensoverdrachtssnelheden tot 384 Kbps mogelijk maakte.

GPRS en EDGE zijn grotendeels vervangen door 3G en 4G LTE mobiele datatechnologieën.GPS en GPRSIn GPS-voertuigtrackingsystemen kunnen GPRS-datadiensten worden gebruikt om telematicagegevens terug te sturen naar gecentraliseerde servers wanneer geavanceerdere mobiele netwerken niet beschikbaar zijn. Aangezien oudere GSM-netwerken echter buiten gebruik worden gesteld en door communicatiediensten met hogere datasnelheden worden vervangen, worden GPRS-netwerken steeds minder gebruikelijk in Europa en de rest van de wereld.

BLE-Gateway

Een BLE-GATEWAY is een apparaat dat werkt volgens hetzelfde principe als een wifi-router. Het bevat de hardware en applicatiesoftware die nodig is om alle gewenste bedrijfsassets (materialen, materieel, machines, ...) met de cloud te verbinden. De indoor gateway is als een ontmoetingsplek voor deze assets. Een zeer grote ruimte kan meer dan één indoor gateway nodig hebben, maar dit hangt af van meerdere factoren. De indoor gateway verbindt vele soorten bedrijfsassets die uitgerust zijn met een BLE-tag.

De cloud is waar alle gegevens worden opgeslagen, waarna ze doorgestuurd worden naar onze online beheersapplicatie. De gateway is het middel waarmee alle assets indirect met de cloud en de applicatie zijn verbonden. De BLE-GATEWAY is dus een apparaat dat op strategische plaatsen indoor wordt geplaatst. Ze werken met een laag stroomverbruik en pikken de signalen van de BLE-tag op in magazijnen, kantoren, …

QR-NFC tag

Dit is een passieve manier om je bedrijfsassets op te volgen. Het is passief omdat de QR-NFC tag zelf niet automatisch een signaal stuurt, maar wacht op een actie van een gebruiker die de code scant en op die manier online op een beheerplatform alle beschikbare informatie gelinkt aan deze asset kan bekijken.

Het is een zeer goede prijs/kwaliteitsoplossing als je assets wil volgen die vaak van locatie veranderen. Bluetooth is ook een optie en biedt meer mogelijkheden, maar een QR-NFC tag is de goedkoopste oplossing. Hoe klein of hoe groot ook, alles wat je wil opvolgen, kan met een een QR-NFC tag gevolgd worden: (afval)container, werkmateriaal, (pool)wagens, boormachines, ...

Asset-tracking

Assets tracken of volgen verwijst naar de methode voor het volgen van fysieke bedrijfsmiddelen, hetzij door het scannen van labels (barcode, QR-NFC) die aan de asset zijn bevestigd, of door tags te gebruiken met behulp van GPS, BLE, LoRa of RFID die hun locatie uitzenden.

Asset tracking omvat het proces van het bewaken van de waarde van fysieke werkmiddelen die eigendom zijn van een bedrijf, met cruciale details over elke asset, zoals de locatie, eigenaar/gebruiker, onderhoudsschema, keuringen, etc. Voorraadtracering daarentegen wordt geassocieerd met het nauwkeurig bijhouden van artikelen die in voorraad worden gehouden voor verkoop aan klanten.

NFC

FC- en RFID-technologie lijken erg op elkaar; NFC oftwel 'near field communication' vertrouwt echter niet op specifieke scanapparatuur om de klus te klaren. In plaats daarvan kunnen werknemers gewoon hun smartphone gebruiken om activa en inventaris bij te houden. Gemak, gebruiksgemak en efficiëntie zijn de belangrijkste voordelen van deze methode. Een nadeel dat moet worden opgemerkt, is echter dat het scanbereik voor deze methode minimaal is (slechts enkele centimeters), dus het kan niet vanaf een afstand worden gebruikt zoals sommige van de andere reeds genoemde methoden.

GPS tag

Deze IoT tracker is een high-end oplossing en kan voor ontelbare problemen een oplossing bieden. Wil je de draaiuren van je werkmachines registreren, de locatie van je machinepark in kaart brengen, temperatuur of de luchtvochtigheid van een bepaalde zone meten, bewegingsdetectie, … je kan op de GPS tag vertrouwen. Door de grote GPS antenne kan de GPS tag alle data via het Sigfox netwerk naar het CHECK platform doorsturen. De tag kan ook ingesteld worden om op specifieke gewenste uren een bericht te sturen zodat je een actueel overzicht hebt op het moment dat je het nodig hebt.

Big data

Men spreekt van big data wanneer men werkt met één of meer datasets die te groot zijn om met reguliere databasemanagementsystemen te onderhouden. De definitie van big data is niet altijd duidelijk. Volgens Gartner gaat het in elk geval om drie factoren: de hoeveelheid data, de snelheid waarmee de data binnenkomt en opgevraagd wordt en de diversiteit van de data. Daarnaast speelt ook de mogelijkheid tot statistische analyse een belangrijke rol.

CANbus

In technische termen is het Controller Area Network(CAN) een standaard voor een seriele databus waarmee elektronische sturingseenheden aan elkaar gekoppeld worden. In mensentaal betekent dit dat een intern netwerk voertuigonderdelen en -units via berichtenverkeer met elkaar laat communiceren.

Track & trace

Track & trace-systemen stellen bedrijven op basis van gps-technologie in staat hun vloot in realtime op afstand te volgen. De black box vormt het hart van track & tracevolgsystemen en wordt in het voertuig ingebouwd. Actuele status- en positieinformatie wordt naar de centrale server doorgestuurd, in de meeste gevallen via gprs datacommunicatie. Op die manier kan de backoffice ondermeer de gps-positie, afgelegde route, snelheid, richting en ETA (Estimated Time of Arrival) van voertuigen volgen.

Routeoptimalisatie

Routeoptimalisatiesoftware helpt om de logistieke kosten te verlagen, de vloot te optimaliseren en de kwaliteit van je bedrijfsservice te verbeteren. Met behulp van algoritmes helpt de routeplanning je om je logistieke proces nog beter te beheren:
• Gedetailleerde optimalisatie: Een algoritme dat routes plant op basis van de voertuig- en vrachtgrootte, gewicht, laadvermogen, enz.
• Betrouwbare navigatie: Realtime verkeersupdates, verwachte levertijd en andere waardevolle informatie.
• Gepersonaliseerde instellingen: Berekeningen die tolwegen, onverharde wegen, veerboten en snelwegen vermijden.
• Sequencing: Optimalisatie van meerdere leveringspunten en voertuigen op basis van laadvermogen, prioriteit, kosten en leveringsvoorwaarden.

Bedrijfsvoertuig

Met een bedrijfsvoertuig of zakelijk voertuig wordt een voertuig bedoeld dat wordt gebruikt voor commerciële of andere zakelijke doeleinden. Bijvoorbeeld voor het vervoeren van goederen of personen. Zakelijke voertuigen zijn vaak gebonden aan specifieke regelgevingen: bijvoorbeeld als ze gevaarlijke goederen vervoeren of als er sprake is van een verplichte tachograaf. Ook moet er voor voertuigen die alleen zakelijk worden gebruikt in veel gevallen een rittenregistratie voor de Belastingdienst worden bijgehouden.

GPS-ontvanger

Een gps-ontvanger interpreteert de signalen van de gps-satellieten en berekent met behulp van trilateratie – afstandmeting - een exacte locatie. Signalen van vier satellieten kunnen worden omgezet in 3D trilateratie, waarbij de breedte-, lengte- en hoogtelocatie van een gps-trackingapparaat wordt bepaald. Door hun lage stroomverbruik zijn gps-ontvangers klein en relatief goedkoop te produceren. Dit kleine formaat en de lage kosten zorgden er voor dat een gps in de auto hebben of als toepassing in consumentenelektronica algemeen werd.

Telematica voor vlootbeheer

Telematica is de technologie die wordt gebruikt om een breed scala aan informatie met betrekking tot een individueel voertuig of een hele vloot te bewaken. Een telematics systeem, via overzichtelijke en gebruiksvriendelijke software, een totaalbeeld van uw wagenpark. Dit alles is binnen handbereik door een mobiele app.

Het is eigenlijk een zeer intelligente computer – ook wel black box genoemd - in je voertuig die bijna elk detail kan rapporteren - van snelheid en stationair draaien tot brandstofverbruik, lage bandenspanning en meer. Met deze informatie kan je besparen op onderhoudskosten door voertuigen beter te controleren of het brandstofverbruik te verbeteren door meer te weten te komen over rijgewoonten. Dit alles beschrijft het universum van telematica, ook wel bekend als GPS-vloottracking.

Routeplanning 

Route-optimalisatie is het proces om de meest kostenefficiënte route te bepalen. Het is ingewikkelder dan alleen het kortste pad tussen twee punten vinden. Het moet alle relevante factoren bevatten, zoals het aantal en de locatie van alle vereiste haltes op de route, evenals tijdvensters voor leveringen. Wanneer je chauffeurs honderden, zo niet duizenden bestemmingen of klanten hebben om te bezoeken, is het handmatig plannen van routes een tijdrovende en inefficiënte oplossing. In veel bedrijfstakken vormen de lonen van chauffeurs en brandstofkosten alleen al 59,8% van de totale operationele kosten per kilometer. Dus zelfs kleine verbeteringen aan de routes van je chauffeur kunnen niet alleen helpen om pakketten sneller af te leveren of je klanten sneller van dienst te zijn, maar kunnen een aanzienlijke impact hebben op de bedrijfsresultaten.

Met de juiste tools voor routeoptimalisatie kan je bedrijf tot 20% aan kilometers besparen en je ordercapaciteit met maar liefst 100% verbeteren zonder je wagenpark uit te breiden. Routeplanningssoftware kan snel meerdere wat-als-scenario’s testen om wagenparken te helpen de kosten van verschillende route-opties en beschikbaarheid van middelen te beoordelen (bijv. zal het hebben van minder voertuigen of chauffeurs de kostenefficiëntie van onze routes verbeteren?).

Fleet tracking

Wagenparktracking is een verzamelnaam voor een reeks door technologie ondersteunde systemen die zijn ontworpen om wagenparkbeheerders te helpen bij het beheren van hun wagenparken, chauffeurs en alle rijdende bedrijfsmiddelen. De meeste vlootvolgsystemen bevatten een combinatie van:• • Verbonden apparaten met GPS, satelliet, mobiele en andere technologieën die zijn geïnstalleerd in vrachtwagens, aanhangwagens en apparatuur
• Een Internet of Things (IoT)-softwareplatform of servers die de verzamelde gegevens van de aangesloten apparaten centraliseren,
• Een applicatie of dashboard om de data te bekijken, vaak op een embedded Google map. Deze systemen worden vaak "telematica" genoemd.

Vlootbeheersystemen bieden tal van voordelen. In de eenvoudigste zin stelt fleet tracking een manager in staat te weten waar zijn voertuigen zich bevinden, waar ze naartoe gaan en hoe ze presteren. De manager kan vragen beantwoorden als: Zijn mijn chauffeurs waar ze horen te zijn? Welke chauffeur of asset is het dichtst bij een werklocatie en beschikbaar voor verzending? Wat is mijn brandstofverbruik vandaag? Hoe kan ik de stationaire tijd beheren en wie zijn mijn chauffeurs die het meest stationair draaien?

Fleet Tracking is een technologie die steeds belangrijker wordt en die al tientallen jaren grote vloten bedient. Gedreven door lagere kosten, flexibele maandelijkse facturering en verhoogde producteenvoud, wordt Fleet Tracking toegepast door meer kleine en middelgrote buitendienstvloten.

Fleet tracking functies

Fleet Tracking-toestellen maken vaak verbinding met de On-Board Diagnostic (OBD)-poort van een voertuig. Wanneer aangesloten op deze poort, kan een vlootvolgsysteem naast locatie en snelheid ook geavanceerde diagnostische gegevens verzamelen en communiceren.

Gemeenschappelijke kenmerken van vlootvolgsystemen zijn onder meer:
• Locatiebepaling
• Ritten volgen
• Reisboek
• Kilometerstand/kilometerteller
• Broodkruimels tijdens een reis
• Snelheid
• Richting
• Brandstofniveau
• Batterijvoltage
• Melding diagnostische storingscode (DTC)

Telematica werking

Het telematica-toestel registreert de gegevens die door het voertuig zijn gegenereerd, zoals GPS-positie, snelheid, motorlichtinformatie en fouten. Vervolgens stuurt de black box deze data naar de cloud. Met een telematica-apparaat en andere aangesloten hardware of sensoren kan een enorme hoeveelheid gegevens worden verwerkt en geanalyseerd, zoals:
• Positie
• Voertuig snelheid
• Reisafstand/tijd
• Stationair draaiende tijd
• Hard remmen en rijden
• Gebruik van de veiligheidsgordel
• Brandstofverbruik
• Voertuigstoringen
• Accuspanning en andere motorgegevens.

De gegevens worden gedecodeerd en in de software-app voor wagenparkbeheer gebracht voor rapportage en analyse. In dit online beheerplatform – beschikbaar op pc, tablet en smartphone - kunnen gebruikers rapporten bekijken en exporteren en business intelligence verkrijgen, zoals de top 10 chauffeurs met het hoogste aantal snelheidsincidenten of voertuigen die gepland zijn voor onderhoud.

BLE-tag

Dit is een actieve manier om bedrijfsassets te tracken. Je smartphone of een BLE GATEWAY detecteert het bluetoothsignaal van de BLE tag op je asset en stuurt locatie data automatisch (vandaar actief, en niet passief) via gps door naar het online CHECK platform. De BLE tag kan op elk soort materieel bevestigd worden dat zich permanent in een gatewayzone (werf, magazijn, bedrijfsterrein, ...) of binnen het bereik van smartphones bevinden. Opgelet: het is niet bedoeld als track & trace systeem voor diefstalbeveiliging.

Dit zijn de belangrijkste voordelen van het gebruik van een BLE-tag:
• Er is geen manuele handeling/scanning nodig; de locatiebepaling gebeurt automatisch
• Dankzij de bluetooth 5.0 technologie gaan batterijen langer mee (+/- 3 jaar met bepaalde interval), en zijn ze vervangbaar.
• De tag is ultraklein: niet groter dan een 2 eurocent.

IoT

Het Internet of Things (IoT) is een netwerk van apparaten, ingebed in elektronica en software die gegevens via internet kunnen uitwisselen. bijvoorbeeld sensoren op afstand en controle over netwerken. IoT-Things (letterlijk ‘dingen’) omvatten sensoren, controllers, actuatoren, edge computing, netwerken, apparaatbeheer, connectiviteitsbeheer, gegevensbeheer, applicaties en cloud computing.

IoT biedt ons de informatie om betere beslissingen te nemen. Dit omvat onze persoonlijke gezondheidsinformatie, het verminderen van fabricagefouten, het besparen van tijd bij transport met de beste routes, het besparen van stroomverbruik, het optimaal laten functioneren van toeleveringsketens, het verminderen van manuele taken en verloren arbeidsuren, het verlagen van onderhoudskosten, en het leveren van slimmere producten en diensten aan klanten.

Assets

Alles met een commerciele en- of vervangingswaarde, dat eigendom is van een bedrijf.. Een asset of activa heeft een bepaalde waarde in het economisch verkeer.

RFID

RFID is gebaseerd op radiofrequentiechips of -tags die, eenmaal gescand, de details van de asset naar de scanner verzenden. Hoewel de technologie lijkt op een barcode, is RFID een aanzienlijk geavanceerdere optie die enkele voordelen biedt die barcodes niet bieden. Scannen op afstand, flexibiliteit en de mogelijkheid om meerdere objecten te scannen zijn enkele belangrijke voordelen van deze methode in vergelijking met de barcodemethode.

RFID is duurder in vergelijking met barcodes, het maakt gebruik van een beperkt aantal scanapparaten en het heeft ook een grotere kans op gebruikersfouten als gevolg van een gemiste scan of het scannen van een onjuist asset.

WiFi tag

Dit is een actieve manier om bedrijfsassets op te volgen die indoor of in dichtbevolkte geografische zones (vb. Stad, industriepark, ...) gebruikt worden. Via de WIFI tag wordt de assetdata automatisch via WiFi doorgestuurd naar een online beheerapplicatie.

Het grote verschil met de een bluetooth BLE tag bestaat erin dat er geen gateway of smartphone nodig is. Je bent daarentegen wel afhankelijk van externe MAC adressen waarover je zelf geen controle hebt. Dankzij de geïntegreerde geofencingfunctie kan je automatisch een alarmmelding krijgen als de asset deze virtueel afgebakende zone verlaat. Deze tag kan dus gebruikt worden als onzichtbaar diefstalalarm. Let wel: de locatiebepaling kan enkel gebeuren in zones waar minstens 2 MAC adressignalen aanwezig zijn. een WiFi tag is compact en toch zeer performant, en je kan het aantal locatiemeldingen vanop afstand gemakkelijk wijzigen.

WiFi-GPS tag

Dit is een zeer complete, actieve manier om bedrijfsassets – zowel indoor als outdoor - te lokaliseren, op te volgen en te beveiligen. Het is een zeer betrouwbare oplossing als je wil weten waar het asset zich bevindt, en wanneer een asset beweegt/valt/van plaats verandert. De gecombineerde WiFi-GPS technologie zorgt ervoor dat de GPS tracking (die veel batterij verbruikt) enkel geactiveerd wordt indien er geen WiFi signaal is. Zo krijgt de batterij een langere levensduur. De belangrijkste troeven van een WiFi-GPS tag:
• batterijbesparing omdat de GPS enkel gebruikt wordt indien er geen WiFi signaal gedetecteerd wordt
• combinatie van 2 trackingtechnologieën
• instant alarm bij ongewenste verwijdering

Black box

De black box is een track & trace-unit die het hart vormt van een fleetmanagementsysteem. Het toestel ontvangt satellietsignalen via gps en is daardoor uitermate geschikt als volgsysteem voor de vloot. Zonder tussenkomst van de chauffeur registreert de black box gegevens gerelateerd aan de plaatsbepaling van voertuigen en bedrijfsassets. Door midde lvan gprs datacommunicatie wordt data geregistreerd en naar de backoffice met online beheersapplicatie verzonden. De unit wordt op een onzichtbare plaats in het voertuig ingebouwd.

Vlootoptimalisatie

Stroomlijning van voertuigonderhoud met voorspellende onderhoudsmogelijkheden en diagnose op afstand, en brandstofbeheer door het volgen van stationair draaien en andere brandstofverslindende gewoonten. Gegevensanalyse en machine learning bieden een manier om verder gebruik te maken van telematicagegevens. Vloten kunnen bijvoorbeeld benchmarking gebruiken om te zien hoe hun vloot presteert op het gebied van veiligheid in vergelijking met andere vergelijkbare vloten of om te begrijpen of routes op de beste manier zijn gestructureerd.

GPS tracking

Global Positioning System (GPS) kan worden gedefinieerd als een richtingbepalingsapparaat dat gewoonlijk op voertuigen (bijv. autotrackers), een persoon of een object wordt geplaatst om hun relatieve locaties te bepalen. De nabije locatie van de auto of enige ondersteuning wordt opgeslagen in de GPS-tracker 2 en verzonden via een internetverbinding 4 via mobiel, wifi of radiofrequenties 3

GPS-tracking is een methode om de exacte locatie van iets te achterhalen en te monitoren. Een GPS-tracker bevat een GPS-component die de GPS-signalen verzamelt en bijvoorbeeld de coördinaten van het voertuig of de te volgen machine berekent. Een volgsysteem kan bijvoorbeeld op voertuigen, mobiele telefoons of op GPS-tracker georiënteerde apparaten worden geplaatst; GPS op deze apparaten kan permanent vast of draagbaar zijn. He tGPS-volgsysteem maakt gebruik van het Global Navigation Satellite System "GNSS" -netwerk om verschillende satellieten te integreren die microgolven gebruiken, en de golven die naar de GPS worden verzonden, geven informatie over de locatie, de snelheid of de richting van dingen. Globalpositioning system is daarom in staat om real-time en historische navigatie-informatie van de reis te verstrekken.

Digitale tachograaf

Een tachograaf is een systeem dat is gemonteerd in commerciële voertuigen zoals vrachtauto’s en touringcarbussen, waarmee informatie wordt vastgelegd over de snelheid van het voertuig, de rijtijd en de activiteiten van de bestuurder (rijden, werken, beschikbaarheid en rust). Tachograafsystemen zorgen ervoor dat de EU-regels voor rij- en rusttijden worden nageleefd. Analoge tachografen registreren de snelheid van het voertuig op een tachograafschijf die elke 24 uur wordt verwisseld. De installatie van een digitale tachograaf is sinds 2006 verplicht voor nieuwe voertuigen. Een digitale tachograaf is ongeveer zo groot als een autoradio en beschikt over twee smartcardlezers, één keuzeschakelaar voor handmatige invoer, een display en een printer. Digitale tachografen zijn verbonden met de versnellingsbak en bewegingssensoren van het voertuig om de voertuiggegevens en bestuurdersactiviteiten nauwkeurig te registreren en kunnen ongeveer 12 maanden aan gegevens bewaren.