Geofencing als marketingmiddel: hoe werkt het precies?

Met geofencing kan je klanten benaderen die zich in de buurt van je bedrijf bevinden. Zo is het mogelijk om hen promoberichten te sturen of om hun locatiegegevens te verzamelen. In deze blog gaat All-Connects dieper in op geofencing in marketing.

Wat is geofencing?

Met geofencing kan je rondom je bedrijf of op een andere gewenste locatie een geografisch gebied virtueel afbakenen door middel van gps-technologie. Een geofence kan je dus vergelijken met een virtueel hek rondom een gebied in de echte wereld. Het kan gaan om een terrein rond een gebouw, maar evengoed een hele wijk of stad.

Als jouw bedrijf een mobiele applicatie heeft, maakt geofencing het mogelijk om je potentiële klanten te benaderen zodra ze zich in het afgebakende gebied begeven. Zo kan je enerzijds hun locatiegegevens verzamelen en anderzijds hen benaderen met notificaties.

 

Hoe werkt geofencing?

Bij geofencing maken we gebruik van software-plugins, die we in een mobiele applicatie implementeren. Als je potentiële klanten jouw applicatie op hun mobiel apparaat installeren, kunnen ze toestemming geven om hun locatiegegevens te gebruiken en om notificaties van jou te ontvangen.

Dankzij wifi-netwerken, gps en telefoontorens weet het overkoepelende systeem perfect wanneer een potentiële klant je gebied heeft betreden of verlaten.

 

Hoe wordt het gebruikt?

Bedrijven kunnen potentiële klanten die het virtuele gebied betreden of verlaten, zowel actief als passief benaderen. Met actief benaderen bedoelen we het versturen van locatie-gebaseerde notificaties. Onder passief verstaan we het verzamelen van locatiegegevens.

Versturen van locatie-gebaseerde notificaties

Notificaties of de iets negatievere benaming ‘pushberichten’ kan je op tal van manieren gebruiken in je marketingproces. Zo kan het gaan over promotieberichten of aanbiedingen. Of je kan feedback vragen zodra je klanten je zaak verlaten. Het is zelfs mogelijk om spaarpunten toe te kennen aan klanten die zich vaak in je geografisch gebied begeven.

Verzamelen van locatiegegevens

Geofencing maakt het mogelijk om de locatiegegevens van je klanten te verzamelen en te analyseren. Zo kan je het aantal passanten in je virtueel gebied meten en de tijd die klanten er doorgaans besteden. Verder is het mogelijk om klantenprofielen samenstellen.

Met die data kan jij je marketingstrategie optimaliseren, zodat jij je budget gerichter en efficiënter besteedt.

 

Hoe groot moet een afgebakend gebied zijn?

Je kan de radius van het geografische gebied zo groot maken als je zelf wenst. Al geven we de raad om lokaal te werken. Het heeft weinig zin om je te focussen op de hele stad waarin je gevestigd bent, want dan heb je veel concurrentie.

Beperk je dus tot je eigen ‘achtertuin’. Bekom je toch niet de resultaten die je voor ogen had? Dan kan je beetje bij beetje uitbreiden.

 

Is geofence marketing nuttig voor jouw bedrijf?

Geofencing in marketing biedt vele kansen, maar niet aan elk bedrijf. Zo moet je bedrijf mobiel zichtbaar zijn en over een mobiele applicatie beschikken. En nog belangrijker: je doelgroep moet natuurlijk vaak gebruik maken van mobiele apparaten.

 

Connect met ons

Heb je interesse in geofencing voor jouw bedrijf? All-Connects werkt steeds op maat van de klant. Daarom overlopen we graag met jou al je noden en wensen in een gratis en vrijblijvende brainstormsessie. Je kan hier makkelijk met ons contact opnemen.

Deel deze blog:

Stel ons je vraag

Ben je na het lezen van deze blog nieuwsgierig geworden naar welke tracking en digitale oplossingen All-Connects aanbiedt? Stel ons je vraag en we beantwoorden je zo snel mogelijk.

eBook
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.