| Februari 2024 | Bron: website Sociale Zekerheid
Vanaf 1 april 2024 ondergaat de schoonmaaksector een belangrijke verandering. Als onderdeel van de voortdurende strijd tegen sociale fraude en om de veiligheid op de werkplek te verbeteren, wordt een nieuwe verplichting voor tijdsregistratie, genaamd 'Check In and Out @ Work', ingevoerd. Deze maatregel is vergelijkbaar met het reeds bestaande systeem in de bouwsector en beoogt de aanwezigheid van elke persoon op de werkplek nauwkeurig te registreren.
Deze nieuwe regelgeving heeft twee hoofddoelen:
1 | Veiligheid op de Werkplek: Door het registreren van wie aanwezig is, wordt de respons bij arbeidsongevallen efficiënter.
2 | Bestrijding van Zwartwerk en Uitbuiting: Het vergemakkelijkt voor inspectiediensten om hun controles uit te voeren, wat helpt bij het opsporen van illegale praktijken.
3 | Vermindering administratie: Men verwacht dat deze aanpassing de administratieve lasten vermindert, aangezien de huidige verplichtingen worden vervangen door een uitgebreider en toegankelijker systeem.
Deze wetgeving richt zich op de schoonmaaksector, vooral op werknemers onder Paritair Comité 121. Dit omvat aannemers en onderaannemers die schoonmaakdiensten uitvoeren, maar laat publieke en particuliere sectoren die eigen personeel gebruiken buiten beschouwing, evenals sportverenigingen en dienstenchequebedrijven.
Als werkgever, aannemer of bedrijf dat een contract heeft met een opdrachtgever, moet je ervoor zorgen dat je werknemers, onderaannemers en werknemers van onderaannemers geregistreerd zijn. Je moet:
Werknemers, zelfstandigen, uitzendkrachten en stagiairs moeten het begin en het einde van hun activiteiten op de werkplaats registreren. Ook hun rustpauzes moeten ze aangeven.
Zij gebruiken Check In and Out at Work om:
Buitenlandse werknemers en zelfstandigen moeten een specifieke procedure volgen. Meer informatie volgt.
Er zijn twee manieren om te registreren:
1 | Een door de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) voorziene elektronische applicatie.
De Aangifte van Werken voor de plaats waar je personeel aan het werk gaat, genereert een QR-code of een URL voor de aanwezigheidsregistratie.
Geef deze QR-code of URL aan je werknemer. Als die ze gebruikt, wordt automatisch het technische nummer van de Aangifte van Werken opgehaald dat overeenkomt met de werkplaats van de werknemer.
Als je werknemer de onlinedienst gebruikt zonder aangeleverde QR-code of URL, heeft die het nummer van jeAangifte van Werken nodig.
Het nadeel van deze werkwijze is wel dat je werknemers telkens manueel alle persoonsinformatie moet ingeven, met kans op typfouten en tijdverlies.
2 | Een externe partij die de registratie faciliteert.
Je gebruikt de webservice van de RSZ als transmissiekanaal. Je werknemer registreert zich dan via een smartphone app. Je raadpleegt met de webservice de aanwezigheden van je personeel op de werkplaats.
Het grote voordeel van deze werkwijze is dat je niets zelf moet ingeven. Eens je persoonlijke gegevens zijn ingegeven in de applicatie, hoef je vanaf dan nooit meer deze manueel in te geven. Alles wordt automatisch voor je ingevuld, en de link met RSZ zorgt voor een snelle checkin.
De geregistreerde gegevens omvatten persoonlijke identificatie, werkplekadres, hoedanigheid op de werkplek, en tijdstippen van werkzaamheden en pauzes. Deze informatie wordt opgeslagen in een databank van de RSZ.
Het niet volgen van deze nieuwe regels kan leiden tot significante boetes, variërend van 400 tot 8.000 euro, afhankelijk van de aard van de overtreding en het aantal betrokken werknemers.
De maatregel werd officieel aangekondigd in juli 2023 en zal actief worden vanaf 1 september 2024. Dit geeft bedrijven en werknemers in de schoonmaaksector voldoende tijd om zich voor te bereiden en aan te passen aan de nieuwe vereisten.
Zijn met deze blog jouw vragen beantwoord, en wil je meer weten over de kostprijs of met ons sparren over de juiste toepassing voor jouw bedrijf? Contacteer ons dan direct via telefoon 03 289 55 35 of mail naar SERVICE@ALL-CONNECTS.BE om meer info te vragen of een adviesgesprek in te boeken.
Deel deze All-Connects blog:
Je kan deze info ook terugvinden op de website van de Sociale Zekerheid
Ben je na het lezen van deze blog nieuwsgierig geworden naar welke tracking en digitale oplossingen All-Connects aanbiedt? Stel ons je vraag en we beantwoorden je zo snel mogelijk.