App biedt perfect overzicht van voorraden en locaties

Dankzij Check.Connects kent Blue Corner de locatie van elke laadpaal in stock

Voor Blue Corner, een aanbieder van EV-laadoplossingen, vertegenwoordigt de voorraad afgewerkte laadpalen een belangrijk kapitaal. Alleen had niemand een duidelijk overzicht van de stock. Nu krijgen de producten een QR-code, die bij iedere stap in het traject gescand wordt en vervolgens centraal beheerd op een onlineplatform.

Het Belgische Blue Corner in een voortrekker van elektrische mobiliteit. De onderneming biedt particulieren, bedrijven en openbare besturen slimme laadoplossingen aan voor hun elektrische voertuigen. Naast het installeren, configureren en exploiteren van laadpalen, behoort ook een ruim dienstenpakket en technische ondersteuning tot het aanbod.

Geen realtime-stockoverzicht

Een zusterfirma van Blue Corner staat in voor de productie en assemblage van de laadpalen. Voor de plaatsing doet de onderneming een beroep op een netwerk van installateurs.

Lennert Vandeputte (Supply Chain Manager Blue Corner)
“De afgewerkte laadpalen vertrekken vanuit het centrale magazijn op de productielocatie naar de magazijnen van de verschillende installateur-partners. Vanuit de hoofdzetel was het voor ons bijzonder moeilijk om te weten hoeveel laadpalen er op een gegeven moment precies in voorraad waren en waar die zich bevonden. Als je op die manier blindvaart, wordt onderbouwde beslissingen nemen moeilijk.”

Op zoek naar traceerbaarheid

Er deden zich soms stockbreuken voor, maar tegelijk bestond het risico op overstock. Ook het opmaken van de jaarlijkse inventaris was heel arbeidsintensief, met tal van manuele ingaven. Voor Blue Corner lag de oplossing voor de hand: er moest een eenvoudige oplossing komen om de laadpalen te traceren van fabriek tot installatiepartner.

De CEO van Blue Corner was al goed vertrouwd met de activiteiten van All-Connects. Dat bedrijf werd dan ook als eerste potentiële partner uitgenodigd voor een gesprek. Zoals verwacht omvatte het productportfolio de geknipte beheersapplicatie: Check.connects.  

Geniaal in zijn eenvoud

Lennert Vandeputte: “Check.connects is eigenlijk opmerkelijk eenvoudig, maar precies daarom zo efficiënt. Elke geassembleerde laadpaal krijgt een QR-code mee. Die wordt op verschillende momenten van het traject door verschillende mensen gescand met de smartphone: een eerste keer door de eigen magazijniers wanneer de laadpaal aankomt in het centrale magazijn, een tweede keer wanneer hij het magazijn verlaat. De installatiepartner voert als laatste een scan uit.”

Centraal voorraadbeheer

De app vergde een invulling op maat van Blue Corner, en dat had wel wat voeten in de aarde. De bedrijfseigen processen moesten namelijk vertaald worden naar ‘custom made’ functionaliteiten. Aan de hand van regelmatig overleg konden beide partijen bijsturen tot de tool helemaal op punt stond.

De partners kregen een opleiding rond het gebruik van de toepassing. Sinds de implementatie heeft Blue Corner echt grip gekregen op het voorraadbeheer. Stockbreuken en overstocks komen niet langer voor.

“We weten op elk moment precies welk product zich op welke plaats in de bevoorradingsketen bevindt. De app brengt al onze laadpalen overzichtelijk samen op een centrale onlineapplicatie,” besluit Lennert Vandeputte.

In een handig dashboard zie je direct de status van alle verbonden assets

Locatiebeheer met overzicht status taken

Deel deze use case:

Meer info over blue corner? Bezoek hun website

Meer weten?

Wil je weten hoe het in de praktijk werkt? Boek dan een korte productdemo. Een van onze applicatiespecialisten toont je hoe onze tracking beheersoftware werkt en beantwoordt al je vragen.

Vraag een demo aan