Roekeloos rijden en overuren zijn verleden tijd met tijdregistratie en rijgedraganalyse

Roekeloos rijden en overuren zijn verleden tijd met tijdregistratie en rijgedraganalyse

MDO TECHNIEK werd opgericht in 2005 door zaakvoerder Peter Speecke maar groeide inmiddels uit tot een cluster aan bedrijven, met elk zijn specialiteit. Met een 35-tal werknemers in buitendienst en 12 medewerkers op de binnendienst is het personeelsbestand ook fors toegenomen.

Waarom zijn ze op zoek gegaan naar een leverancier van telematica-oplossingen?

Het plannen van mensen in buitendienst is niet altijd even gemakkelijk als er geen tool beschikbaar is om de dagelijkse tijdsverdeling te meten. Ook het rijgedrag op de baan is een element dat we graag onder controle willen houden, want geen enkel bedrijf wil klachten over roekeloos rijgedrag krijgen, toch? 

Wat was het gevolg van die problemen op de werkvloer?

De zaakvoerder heeft op dat gebied snel geschakeld, en bijna bij opstart van zijn bedrijf - toen het wagenpark nog maar uit een enkele voertuigen bestond - de juiste beslissing genomen om een telematica-toestel te plaatsen in de voertuigen. Hierdoor anticipeerde het bedrijf op mogelijke klachten over gevaarlijk rijgedrag van chauffeurs of discussies met de werknemers over al dan niet gepresteerde overuren.

Welke mogelijke oplossingen werden overwogen?

Er werd een vergelijkende studie gemaakt van mogelijke partners, en hieruit bleek dat All-Connects alle functionaliteiten aanbood die voor ons interessant waren. Het is bovendien vooral in België actief, wat de service ook ten goede komt.

Welke All-Connects oplossing(en) gebruik je nu?

Frédéric Langeraert, verantwoordelijke aankoop, legt uit:

Frédéric Langeraert, verantwoordelijke aankoop
"We gebruiken de software om bezoekrapporten te trekken uit het systeem en om te evalueren of deze overeenstemmen met de rapporten die men maakt. Het systeem laat ook toe om bepaalde zaken te controleren. Bepaalde afwijkingen worden door het systeem gemeld zodat we dan dieper op het probleem kunnen ingaan. We zetten ook in op het sensibiliseren van onze mensen als het om rijgedrag gaat: verstandig omgaan met snelheid, en de meest optimale route (kortste of snelste) rijden."

Waarom heb je voor ons geolocalisatiesysteem gekozen?

Het systeem van All-Connects biedt talloze mogelijkheden aan die voor ons belangrijk leken. We zijn er ons van bewust dat er nog heel wat meer mogelijk is binnen het systeem, maar nu gebruiken we dat de functies die voor ons prioritair zijn. Toekomstgericht weten we wat nog zou kunnen, dus op dat vlak zijn we ook gewapend voor de toekomst.

 

Wat zou gebeurd zijn als je de aankoopbeslissing niet had genomen?

Dit is moeilijk in te schatten, maar zeker is dat de integratie van dergelijk systeem op meer “weerstand” zou stuiten indien dit moet gebeuren in een groter wagenpark en met personeel dat al langer in dienst is. In ons geval is het systeem algemeen aanvaard aangezien het van bij de opstart aangewend werd. Het is veel lastiger om een bepaald gedrag te corrigeren eens het dieper ingeworteld zit. Wij maken werk van onmiddellijke sensibilisering en dit maakt de zaak iets eenvoudiger.

Welke(meetbare) resultaten heb je al behaald?

Door in te zetten op het rijgedrag en dus ook de snelheid hebben we vastgesteld dat voor onze bedrijfswagens het gemiddelde verbruik met ongeveer 10% gedaald is. Aangezien wij in de metaalsector werken, is de belading van onze bestelwagens, gecombineerd met een te hoge snelheid, een combinatie die enkel kan leiden to thoog brandstofverbruik. Verder aantal overtredingen is duidelijk gedaald. Ook het niet geoorloofd gebruik het bedrijfsvoertuig buiten de werkuren is volledig onder controle nu.

www.mdogroup.eu/

Deel deze use case:

Meer weten?

Wil je weten hoe het in de praktijk werkt? Boek dan een korte productdemo. Een van onze applicatiespecialisten toont je hoe onze tracking beheersoftware werkt en beantwoordt al je vragen.

Vraag een demo aan