All-Connects

Korting op verzekeringspremies: door de ogen van de consument


In september 2019 werd All-Connects gecontacteerd door de AP Hogeschool Antwerpen. In het kader van de marketingopleiding werd studenten gevraagd een marktonderzoek uit te voeren over een actueel, maatschappelijk relevant onderwerp. Uit heel wat inzendingen werd ons researchvoorstel ‘Heeft de consument interesse in een korting op de verzekeringspremie op basis van rijgedrag’ door 4 studenten verkozen. In overleg werd er beslist om enerzijds te achterhalen of bestuurders al dan niet bereid zijn hun rijgedrag te laten analyseren in ruil voor een korting op de verzekeringspremie, en anderzijds of verzekeraars deze korting willen toestaan. In deze blog ontdek je de toch wel verrassende resultaten van het onderzoek.


Om dergelijk onderzoek te doen slagen, is een representatieve steekproef van groot belang. Deze werd aan de hand van het totaal aantal personenwagens in Vlaanderen (3.569.206 wagens) bepaald per provincie. In totaal werden 437 bestuurders ondervraagd, met in Limburg het minst aantal respondenten (53) en in Antwerpen het grootste aantal, namelijk 101.

Niet iedereen is in het bezit van een wagen!

Alvorens we verder gaan naar de resultaten van het onderzoek, is het belangrijk om in het achterhoofd te houden dat niet iedereen in de tijden van vandaag – al dan niet vrijwillig – beschikt over een wagen. Van de ondervraagden heeft namelijk 11.67% geen wagen in zijn bezit. De overige 88,33% heeft dus wel een privé of bedrijfswagen ter beschikking.

Hoe staan bestuurders tegenover het idee van een premie berekend op basis van hun rijgedrag?

Dan kunnen we nu doorgaan met datgene dat je écht wil weten. Zijn mensen nu echt bereid om hun rijgedrag te laten monitoren, in ruil voor een korting op hun verzekeringspremie? Een simpele vraag met een duidelijk antwoord. Meer dan de helft van de 437 ondervraagden, 59.73%, vindt het een goed idee. 15.33% vindt het een zeer goed idee en slechts 5.72% van de respondenten vindt het een zeer slecht idee. Er is dus duidelijk een markt voor een premie berekend op basis van rijgedrag.

Hoeveel mensen zijn effectief bereid om hun rijstijl te laten analyeren?

Instemmen met een korting is natuurlijk niet moeilijk. Maar hoeveel mensen zijn dan ook effectief bereid om een track & trace toestel in hun wagen te laten installeren om hun rijgedrag te laten analyseren? Ook hier komen opmerkelijke resultaten naar boven: 4 op 5 respondenten (78.95%) is hiertoe bereid.

Hoeveel korting verwacht men dan in ruil voor de analyse van de rijstijl?

Wat opvalt, is dat 1 op 2 bevraagden reeds tevreden is met een relatief kleine korting: 35% vindt een korting tussen 11 – 20% prima, en voor nog eens 25% van de respondenten is een korting tot 30% zeer acceptabel. Dit lijkt ons dan ook een duidelijk en positief signaal naar de verzekeringsmaatschappijen om dit verder te onderzoeken en een mooi voorstel uit te werken.

Wat valt hieruit te besluiten?

Deze resultaten betekenen een zeer positief begin voor een veilig Vlaanderen. Maar liefst 6 op 10 consumenten verklaren dat ze bereid zijn om een rijgedraganalyse te laten uitvoeren, in ruil voor een korting tot 30% op de autoverzekeringspremie. Dit onderzoek geeft een mooie voorzet aan de verzekeringswereld. Nu is het aan hen om de bal in doel te koppen.

In deze blog gingen we dieper in op de mening van de consument. Maar hoe staan de verzekeringsmaatschappijen hier precies tegenover, gezien zij de premieformules zullen ontwikkelen en kortingen toekennen? Ontdek het allemaal in deze blog, waar we de onderzoeksresultaten voor de verzekeraars onder de loep nemen!


Connect met ons!

Heb je vragen over hoe rijstijlanalyse werkt, of ben je geïnteresseerd in een systeem dat je hierbij kan helpen? Twijfel dan zeker niet om ons vrijblijvend via deze link te contacteren. We nemen zo snel mogelijk contact met je op, om samen de mogelijkheden te bespreken.



 
Contacteren

Niet zeker waar te starten?

Vul jouw gegevens in en we contacteren je voor vrijblijvend advies op maat

Naam
E-mail
Telefoon