| maart 2023 |
Je hebt maar één paar ogen en kan maar op één plek tegelijk zijn. Het logistieke team dat voor de gemeentelijke diensten instaat, heeft vaak de handen vol met het beantwoorden en opvolgen van telefonische klachten over de toestand van de lokale infrastructuur. Hoe vaak valt het niet voor dat je een overvolle vuilnisbak passeert, de WC-papierhouder in een openbaar toilet leeg is, of er iets in de openbare ruimten defect is (vb. straatmeubilair, een speeltuig, een verkeerssignalisatie...) of een onveilige situatie creërt - denk maar aan gebroken glas aan een glasbak.
Met een eenvoudig systeem kan je als gemeente ervoor zorgen dat meldingen op een digitale manier worden geregistreerd, om dan op een efficiënte manier opgevolgd te kunnen worden via het toewijzen van een taak aan een beschikbare medewerker.
Iedereen is ondertussen bekend met QR-codes. QR codes bestonden al jaren, en sinds de pandemie heeft de contactloze ervaring via QR-codes een ware boost gekregen, en werd het duidelijk dat de QR-code technologie voor vele andere slimme toepassingen ingezet kan worden. Bij All-Connects linken we de QR-codetechnologie met een online beheerapplicatie, CHECK.connect. Zo bieden we een all-in oplossing voor het materiaalbeheer van gemeentelijke assets die zich al dan niet in het openbaar domein bevinden. Via QR stickertjes op je infrastructuur, geef je de mogelijkheid aan burgers en toeristen om snel en eenvoudig een melding door te geven op het moment ze iets in het straatbeeld opmerken dat niet in orde is. Jouw verantwoordelijke managers krijgen via de online beheersapplicatie deze meldingen door en kunnen een opvolgtaak toewijzen aan een mobiel team om actie te nemen. Op deze manier kan je sneller schakelen en ziet de burger dat er effectief ook werk wordt gemaakt van de melding. Zo maak je je gemeente slimmer, en voelen de burgers zich meer betrokken bij het beleid.
QR codes ( Quick Response codes) zijn een soort streepjescodes, bedoeld om veel informatie op een heel snelle manier te kunnen lezen, vooral gericht op smartphones en tablets. Elke QR code is uniek, door de grootte en verdeling van de blokjes.Om een QR-code te scannen, hoeft de smartphonegebruiker zijn camera slechts 2-3 seconden stil op de QR-code te richten en op de melding te tikken die verschijnt om toegang te krijgen tot de informatie die aan de QR-code is gekoppeld. Dit kan een visitekaartje zijn, een invulformulier, of een URL link naar een online applicatie.
Met een QR-code kan je als medewerker met toegang tot de applicatie, maar ook als externe persoon zonder toegang 24/7 een melding maken van iets dat niet in orde is. Dus iedereen kan met de eigen smartphone een QR code, gelinkt aan een toestel of ruimte, scannen en een 'gastpagina' op de CHECK.connect app openen. Hiervoor moet geen app gedownload worden, en worden geen logingegevens of verplichte registratie gevraagd. Via een handig invulformulier met gerichte, relevante vragen kan de gebruiker snel een melding doorgeven, en zelfs een foto toevoegen om bijvoorbeeld een defect, schade of onhygiënische situatie te illustreren. Het gemeentelijk logistiek team krijgt hiervan een instant melding binnen, en kan direct een opvolgtaak lanceren.
• Een inwoner of toerist van je gemeente hoeft zelf geen app te hebben en kan snel een melding doen. Dankzij het universele systeem van QR codes werkt het altijd en overal.
• Misbruik kan gefilterd worden door het nemen van een of meerdere situationele foto’s te verplichten. Zo kan de gemeentelijke medewerker direct zien wat het probleem is.
Het CHECK.connect systeem van All-Connects doet nog veel meer voor jouw gemeente dan enkel de meldingen automatiseren. Een andere toepassing die al wordt ingezet door andere gemeenten is bijvoorbeeld de reservatietool om het uitlenen van materiaal te stroomlijnen aan medewerkers en inwoners:
• Uitleningstool via handige check-out en check-in
• Een QR-code op het uitleenmateriaal bevat een URL link met een handleiding
• Een automatische taak toewijzen als materiaal beschadigd terug binnen gebracht wordt
• Onderhoudsplanning van grasmaaiers, snoeischaren, bladblazers, ...
Heb je nog vragen na het lezen van deze blog en wat werkt voor jouw specifieke bedrijfssiutatie? Contacteer ons dan direct via telefoon 03 289 55 35 of klik hier voor meer informatie.
ps. Lees zeker ook hier onze blog over andere manieren waar op je als lokale overheid GPS tracking en IoT slim kan inzetten in je gemeente.
Ben je na het lezen van deze blog nieuwsgierig geworden naar welke tracking en digitale oplossingen All-Connects aanbiedt? Stel ons je vraag en we beantwoorden je zo snel mogelijk.