5 beheer-uitdagingen voor de verhuursector en hoe ze oplossen

| december 2023 |

In de dynamische wereld van de verhuursector van zware machines zijn ondernemers constant bezig met het overwinnen van unieke uitdagingen. Of het nu gaat om graafmachines, bulldozers, of hijskranen, deze industrie vereist een speciale set vaardigheden en strategieën om succesvol te opereren. We identificeren in deze blog 5 belangrijke struikelblokken, en geven direct ook een werkbare oplossing als passend antwoord:

1) Complexe logistieke processen beheren

De uitdaging:

Verhuurbedrijven gebruiken nog vaak manuele methodes zoals bijvoorbeeld Excel spreadsheets. Het gebrek aan naadloze geautomatiseerde integratie tussen bedrijfsprocessen maakt het moeilijk om de beschikbaarheid, het gebruikspercentage en de duurzaamheid van verhuurvloten te vergroten.

De oplossing:

Gebruik een end-to-end softwarebeheersysteem dat alle processtappen omvat. Dit is de beste manier om complexe verhuurprocessen te beheren, en je zet de nieuwste technologie in om de volledige levenscyclus van je verhuurvloot op één centrale plek op te volgen.

2) Stijgende kosten

De uitdaging:

Ondernemers in de verhuursector moeten veel geld uitgeven aan de aanschaf van nieuwe apparatuur én onderhoud, wat zorgt voor een aanzienlijke druk op de bedrijfsmiddelen. Er kunnen ook verborgen kosten optreden bij defecte apparatuur. Als een bedrijf niet over een goede onderhouds- en garantiewerking beschikt, worden ze ongetwijfeld geconfronteerd met stijgende servicekosten en een niet voorziene, verkorte asset-levensduur. Bovendien worden middelen en teams niet altijd efficiënt ingezet, waardoor mogelijkheden gemist worden om de omzet te verhogen. Het vinden van manieren om deze bedrijfskosten te verlagen moet een belangrijke prioriteit zijn om een financiële gezondheid te behouden.

De oplossing:

Krijg een grip op je kosten dankzij een operationele efficiëntie en accuraat bestelssysteem. Implementeer een track & trace materiaalbeheersysteem dat mogelijk maakt procedures te automatiseren en een preventief onderhoudsplan te gebruiken waardoor uitvalkosten verlaagd worden. In een dashboard krijg je een 360° overzicht over al je verhuuractiviteiten én operationele status van je verhuurmaterieel.

3) Een competitief landschap

De uitdaging:

Om voorop te blijven in een sterk bevochten verhuurmarkt waar klanten een bepaald basisstandaard verwachten, moeten verhuurbedrijven blijven innoveren en nieuwe technologie nuttig inzetten om hun activiteiten zo efficiënt en effectief mogelijk uit te voeren. Het vereist slimme planning, om er altijd voor zorgen dat klanten tevreden zijn.

De oplossing:

Overtref de verwachtingen van je klant met een professionele aanpak.  Klanten vandaag verwachten een naadloze gebruikservaring. Om aan deze vraag te kunnen voldoen, zijn de integratie van processen en een alomvattend 360°-overzicht van je huurmaterieel nodig. Het behalen van succes vereist het opzetten van uitgebreide service- en onderhoudsprocessen die de algehele levensduur van apparatuur aanzienlijk kunnen verlengen en tegelijkertijd duurzaamheidsinitiatieven efficiënt beheren.

4) Problemen bij het opvolgen van beschikbaarheid apparatuur

De uitdaging:

Een goed werkend reservatiesysteem, gekoppeld aan een voorspellende onderhoudsplanning, is noodzakelijk om het gevaar van dubbele boekingen of onverwacht uitgevallen apparatuur – met ontevreden klanten - te minimaliseren. Een lager niveau van klantenservice heeft een direct effect op de winstgevendheid van een bedrijf. Er zijn tal van factoren die een invloed kunnen hebben op de beschikbaarheid van apparatuur. Denk bijvoorbeeld aan het verplaatsen en beschikbaar stellen van apparatuur tussen verschillende bouwwerven of grote geografische regio’s. Handmatige opvolging is in dit scenario een lastige zaak, en brengt het risico met zich mee van onjuiste data-invoer en fouten, waardoor het onbegonnen werk wordt alle apparatuur correct te monitoren.

De oplossing:

Maak gebruik van een software-oplossing die alle essentiële gegevens van al je bedrijfsassets op 1 centrale plek verzamelt, en de nodige inzichten en trackingmogelijkheden biedt om je materieel 24/7 te beheren. Door dit te doen, kan je de status van een asset consequent monitoren, zoals specifieke apparatuurdetails en -waarden, seriegegevens en interne ordernummers. Bovendien kan het ook aanvullende gegevens opleveren, zoals locatie, beweging, gebruik en precieze feiten over de verhuurstatus van het object.

5) Berekening levensduur, ROI en TCO

De uitdaging:

Het berekenen van de totale eigendomskosten (TCO) voor elke bedrijfsasset en het begrijpen van het rendement op de investering (ROI) van het asset of een totaalproject is van cruciaal belang bij het meten van de effectiviteit van je financiële strategie. Als je weet wanneer de kosten de opbrengsten overstijgen, kan je de juiste beslissing nemen: de asset toch nog behouden, of al dan niet vervangen. Als u nalaat rekening te houden met de gevolgen op de lange termijn en beslissingen te nemen zonder te vertrouwen op op bewijs gebaseerde gegevens, kan dit uiteindelijk schadelijk zijn voor je bedrijf.

De oplossing:

Op basis van alle ‘big data’ die verzameld worden in het beheersysteem worden geavanceerde analyses en uitgebreide financiële rapporten gegenereerd. Ze bieden diepgaande inzichten en onthullen patronen en trends voor een genuanceerd inzicht in de prestaties van apparatuur. Door gebruik te maken van deze geïntegreerde rapportageaanpak beschikken bedrijven over een krachtige toolset voor geïnformeerde besluitvorming, toewijzing van middelen en optimalisatie van financieel beleid binnen de competitieve sfeer van de verhuur van apparatuur.

Meer info over het lokaliseren en monitoren van je huurmaterieel?

Zijn met deze blog jouw vragen beantwoord, en wil je meer weten over de kostprijs of met ons sparren over de juiste toepassing voor jouw bedrijf? Contacteer ons dan direct via telefoon 03 289 55 35 of klik hier om meer info te vragen of een adviesgesprek in te boeken.

Deel deze All-Connects blog:

Lees ook onze andere blogs over het tracken en opvolgen van bedrijfsassets:

Stel ons je vraag

Ben je na het lezen van deze blog nieuwsgierig geworden naar welke tracking en digitale oplossingen All-Connects aanbiedt? Stel ons je vraag en we beantwoorden je zo snel mogelijk.

eBook
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.