Je materiaal of infrastructuur op locatie digitaal beheren? Gebruik SMART QR codes!

Schade en defecten worden niet altijd doorgegeven. En bellen klanten je om een container te komen leegmaken? Dan verwachten ze dat je er dezelfde dag nog staat. Met onderhoudsplanning op basis van meldingen via QR-codes maak je het jezelf een pak gemakkelijker.

Efficiëntere afvalophaling

Verschillende steden en bedrijven rusten hun afvalcontainers en -bakken uit met een QR-code. Zodra een container of bak vol is, hoeft de werknemer of passant alleen maar de QR-code te scannen om door te geven dat die moet worden leeggemaakt. Als stad of bedrijf krijg je de melding meteen binnen in je track &trace-applicatie en zie je automatisch om welke container op welke locatie het gaat.

Snellere vulling van lege dispensers

Niet alleen afvalcontainers en -bakken worden efficiënter beheerd met QR-codes. Ook onder andere zeep- en wc-papierdispensers in toiletten. Een bedrijf liet zijn dispensers met QR-codes uitrusten, en behaalde opmerkelijke resultaten:

·        77% minder controlerondes

·        62% meer echt schoonmaakwerk

·        76% snellere vulling van lege dispensers

·        Geen klachten meer

·        Schoonmaak op vraag in plaats van standaardschoonmaakrondes

Snellere en efficiëntere opvolging van meldingen

En wat met schoonmaak van ruimtes, onderhoud en herstellingen? Ook hier doe je dat een pak sneller en efficiënter verlopen met QR-codes. Een voorbeeld? Katoen Natie heeft bij klanten, in havens en industriële centra en dichtbij grote verbruikers verschillende logistieke hubs. Elke hub is gigantisch groot en bestaat uit 50% overdekte magazijnen. Al die magazijnen onderhouden enschoonmaken was een logistieke nachtmerrie.

Gevaarlijke situaties, verkeerd geplaatste goederen en rondslingerend vuil konden niet snel worden gemeld. Meldingen kwamen op verschillende manieren binnen: via mail,telefoon, WhatsApp, … Omdat die niet werden geregistreerd, kon niemand checken of en wanneer een melding was opgelost. De papieren checklist werd vaak onvolledig of niet juist ingevuld en raakte regelmatig verloren.

Online aansturing van schoonmaakploegen

Katoen Natie gebruikt nu ons track & trace-platform om meldingen slim doorte geven en de onderhoudsploegen aan te sturen. De dagelijkse schoonmaaktaken worden beheerd en opgevolgd in een online checklist. De schoonmaakmedewerkers openen elke dag de lijst op hun smartphone en vinken af welke taken ze hebben uitgevoerd. Is er ergens een probleem? Dan duiden ze dat in een foutenrapport in de app aan. Zo kan de facility manager taken aanmaken om het probleem op te lossen en ze opvolgen tot het is opgelost.

Realtime meldingbeheer

De medewerkers van Katoen Natie zelf, maar ook andere werknemers van de haven en bedrijven, kunnen met een QR-code een pagina op hun smartphone openen. Daarop geven ze via een handige vragenlijst een melding door voor de ruimte waar ze zich bevinden of het toestel dat ze willen gebruiken. Ze kunnen ook een foto toevoegen om het defect, de schade of de situatie te verduidelijken.

De facility manager krijgt die melding in real time door en kan direct een taak aanmaken. Elke melding komt in de app automatisch in een overzicht terecht. Dat laat Katoen Natie dan weer toe om in enkele klikken gevaarlijke zones en terugkerende problemen in kaart brengen.

Krijg vrijblijvend advies

Meer weten over hoe je met QR-codes sneller meldingen krijgt om je schoonmaak, onderhoud en herstellingen efficiënter in te plannen? Neem contact met ons op. In een gratis en vrijblijvend gesprek luisteren we naar wat je wil en stellen we je een oplossing op maat van je bedrijf voor.

Deel deze blog:

Stel ons je vraag

Ben je na het lezen van deze blog nieuwsgierig geworden naar welke tracking en digitale oplossingen All-Connects aanbiedt? Stel ons je vraag en we beantwoorden je zo snel mogelijk.

eBook
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.