| september 2023 |
Stel dat je bij de voorbereiding van je bouwproject op zoek moet gaan naar geschikt werfmateriaal, en je huidige vloot dekt de lading niet. Dan zijn er verschillende factoren die van invloed zijn op de beslissing over kopen, huren en leasen bij de selectie van apparatuur, zoals o.a. kapitaalbudgettering, apparatuurspecificatie, levenscycluskostenanalyse, financiële en risicobeheerstrategieën en opleiding van werknemers.
Met de sterke stijging van de vraag naar bouwmaterieel worden door aannemers meer machines aangekocht, maar zijn ze tegelijkertijd ook huur- en leaseovereenkomsten aangegaan om hun eigen vloot te ondersteunen.
Eigenlijk bestaat er geen kant-en-klaar antwoor op de vraag of je bouwmaterieel moet kopen, huren of leasen. Het zal altijd afhangen van de unieke omstandigheden waarmee je te maken krijgt.
In dit artikel hebben we enkele punten ten voordele en ten nadele van elke keuze opgelijst, die je zeker kunnen helpen bij het maken van de juiste beslissing voor jouw projecten.
1. Het werkkapitaal is niet gelinkt aan de apparatuur.
2. De huurder krijgt een belastingaftrek omdat leasebetalingen als kosten worden behandeld.
3. Je kan specifieke apparatuurfuncties selecteren die je nodig hebt.
4. Geen grote kapitaaluitgaven nodig.
1. Er zijn slechts een beperkt aantal machines beschikbaar in leaseplannen.
2. Je hebt geen zekerheid dat de benodigde apparatuur ook beschikbaar is wanneer jij het nodig hebt.
3. De contractduurtijd is vaak veel langer dan een huurcontract.
4. Contracturen (vb. aantal machineuren inbegrepen in de prijs) kunnen een uitdaging betekenen en dienen onderhandeld te worden.
De aanschaf van nieuw materieel kan gebeurenop basis van telefonische informatie, technische en financiële evaluatie,bestelling, contractvorming/aankoop, transport, montage en installatie enbediening/inbedrijfstelling.
1. Wanneer het een project van korte duur is en/of de apparatuur niet fulltime nodig is.
2. Het is meer flexibel omdat je het huurbudget spreidt over maandaflossingen.
3. Een huurbedrijf kan extra toegevoegde waarde bieden, zoals bijvoorbeeld het leveren van geschoolde arbeidskrachten, reparatie en onderhoudsformules etc.
4. Je betaalt enkel voor het gebruik en de periode dat je het nodig hebt.
1. Als je het materieel over een langere periode gebruikt, kunnen de huurkosten wel oplopen, zodat het duurder wordt dan een aankoop.
2. Mogelijke keuzebeperking van het huuraanbod.
3. Huren betekent hogere maandelijkse betalingen dan leningfinanciering en leasing.
4. Sommige gespecialiseerde apparatuur is mogelijk niet beschikbaar wanneer nodig.
Punten voor leasingformule
1. Het werkkapitaal is niet gelinkt aan de appartuur.
2. De huurder krijgt een belastingaftrek omdat leasebetalingen als kosten worden behandeld.
3. Je kan specifieke apparatuurfuncties selecteren die je nodig hebt.
4. Geen grote kapitaaluitgaven nodig.
1. Er zijn slechts een beperkt aantal machines beschikbaar in leaseplannen.
2. Je hebt geen zekerheid dat de benodigde apparatuur ook beschikbaar is wanneer jij het nodig hebt.
3. De contractduurtijd is vaak veel langer dan een huurcontract.
4. Contracturen (vb. aantal machineuren inbegrepen in de prijs) kunnen een uitdaging betekenen en dienen onderhandeld te worden.
Om een weloverwogen beslissing te nemen, moet je zeker rekening houden met factoren als de frequentie van het gereedschapsgebruik, de duur van de projecten, de budgetbeperkingen en de beschikbaarheid van opslag- en onderhoudsbronnen. Het is vaak verstandig om een kosten-batenanalyse uit te voeren om te bepalen welke optie het meest zinvol is voor jouw specifieke omstandigheden. Bovendien kan overleg met experts uit de sector of verhuur-/leasebedrijven van apparatuur waardevolle inzichten opleveren die zijn afgestemd op je behoeften. In realiteit zal het vaak een combinatie van verschillende oplossingen zijn die het meeste voordeel oplevert voor jouw specifieke bedrijfsnoden.
Ongeacht je beslissing om te kopen, huren of leasen, is het altijd een verstandige keuze om een materieelbeheersysteem in te schakelen. Waarom? Wel, er zijn een aantal belangrijke pluspunten van een beheerssoftware voor je werfmaterieel:
* Je behoudt het overzicht over al je werfmaterieel op verschillende locaties en weet perfect waar je materieel zich bevindt.
* Alle belangrijke informatie over je materiaal (handleiding, keuringsdocumenten, onderhoudsboekje, ...) is digitaal gelinkt en kan door je werknemers via smartphone geraadpleegd worden.
* Machine-draaiuren kunnen vanop afstand gelezen worden, zodat je altijd de operationele toestand van je materieel kent
* Dankzij digitale inspectie, tijdregistratie operationele uren, en onderhouds- of keuringsalerts zorg je ervoor dat je materieel altijd 100% inzetbaar is en voorkom je hoge herstellings- of vervangingskosten.
Zijn met deze blog jouw vragen beantwoord, en wil je meer weten over de kostprijs of met ons sparren over de juiste toepassing voor jouw bedrijf? Contacteer ons dan direct via telefoon 03 289 55 35 of klik hier om meer info te vragen of een adviesgesprek in te boeken.
Lees ook onze andere blogs over het tracken en opvolgen van bedrijfsassets:
Ben je na het lezen van deze blog nieuwsgierig geworden naar welke tracking en digitale oplossingen All-Connects aanbiedt? Stel ons je vraag en we beantwoorden je zo snel mogelijk.