Digitaliseer planning onderhoud en keuring gereedschap

Digitale keuring van gereedschap. Waarom?

| april 2023 |

Onderhoudskeuringen zijn periodieke inspecties die worden uitgevoerd om te controleren of je gereedschap in goede staat is. Tijdens deze inspectie wordt gekeken naar alle verschillende onderdelen van het gereedschap, waaronder de bekabeling, motoren en controllers. Als er problemen worden gevonden, worden deze gerapporteerd en worden eventuele reparaties uitgevoerd. Het doel van een onderhoudskeuring is om het gereedschap in goede staat te houden en om veiligheidsrisico's te verminderen. Als je gereedschap op de juiste manier wordt onderhouden en regelmatig wordt gecontroleerd, vermindert dit het risico op blessures en andere veiligheidsproblemen. Het vermindert ook de kans dat het gereedschap tijdens het gebruik stuk gaat en gerepareerd of zelfs vervangen moet worden.

Als je regelmatig onderhoudskeuringen uitvoert, heb je ook meer controle over de kosten van je gereedschap. Onderhoudskeuringen kunnen potentiële problemen opsporen voordat er grote reparaties nodig zijn. Als je gereedschap in goede staat is, hoeft het minder vaak te worden gerepareerd. Dit kan uiteindelijk leiden tot lagere reparatiekosten. De meeste bedrijven stellen een onderhoudsplan op waarin staat hoe vaak je je gereedschap moet controleren. Het is belangrijk om je aan dit plan te houden om ervoor te zorgen dat je gereedschap veilig en in goede staat blijft.

Onderhoud- en inspectieplanning via een digitaal beheersysteem

Met een digitaal beheersysteem is het mogelijk om vooruit te plannen hoe vaak onderhouden en inspecties uitgevoerd moeten worden. Dit is belangrijk om de veiligheid en kwaliteit van de apparatuur en systemen te garanderen. Door regelmatige inspecties en onderhoud kan de levensduur van de apparatuur worden verlengd en kunnen eventuele problemen vroeg worden gedetecteerd.

Het digitaal beheersysteem kan ook helpen bij het bijhouden van alle inspectie- en onderhoudswerkzaamheden. Deze informatie kan vervolgens gebruikt worden om de prestaties van de apparatuur en systemen te monitoren. Het systeem kan ook waarschuwingen geven als er een bepaald onderhoud of inspectie nodig is.

Het beheersysteem kan ook worden gebruikt om de kosten van onderhoud en inspectie te minimaliseren door deze te plannen op momenten dat de apparatuur of systemen het minst belast zijn. Dit kan leiden tot lagere onderhoudskosten over een langere periode.

Het digitaal beheer van onderhoud- en inspectie plannen

Met de Check.connect beheersapplicatie kan je perfect je onderhouds- en inspectieplanning koppelen aan de bedrijfsassets die je beheert. Dit scheelt manuele handelingen, en je kan gerust zijn dat onderhoud en keuring niet langer vergeten worden of te laat uitgevoerd worden. Je stelt zelf een interval in op basis van de NBN-homologatienormen of de huidige staat van een asset, met meldingen aan de verantwoordelijke medewerker(s).

Planningen en opvolgtaken kunnen gemakkelijk toegewezen en gewijzigd worden in de beheersapplicatie of mobiele smartphone app. Hierdoor is Check.connects dé praktische tool voor bedrijven die vaak bedrijfsmiddelen inzetten op verschillende locaties (in eigen beheer of via verhuur). We denken dan bijvoorbeeld o.a. aan sectoren zoals:

Grond-, wegen- en woningbouw: electrotechnische handgereedschappen, generatoren, bouwmachines, spanbanden en takels, etc.

Thuiszorgbedrijven: ziekenhuisbedden, infuusstandaarden, persoonlijke hulpmiddelen, diagnostische apparatuur etc.

Openbare besturen: uitleenmateriaal voor burgers, speeltuigen, vuilnisbakken, etc.

Verhuurfirma’s: vuilcontainers, ladderliften, handgereedschap, werkmachines, etc.

Facility & Utilities: ladders, meetapparatuur, werkbouwkundige tools, etc.

Basisfuncties van de Check.connect app voor materiaalbeheer

A | Het uitlenen van materieel

Behoud het overzicht van materieel dat verplaatst/uitgeleend wordt naar een nieuw project, tussen magazijn, werf, medewerker of bedrijfswagen.

  • Wie heeft iets gebruikt?
  • Waar is het gebruikt?
  • Hoeveel is ervan gebruikt?
  • Hoe lang is het gebruikt?
  • Waar is het defect gegaan?
  • Wie bracht het terug?

B | Het reserveren van materieel

  • Is het toestel beschikbaar?
  • Zal het gereedschap op tijd terug gebracht zijn / klaarliggen?
  • Hoe lang kan ik deze machine gebruiken?

C | Onderhoudshistoriek bewaren

  • Wat is de onderhoudshistoriek van elk gereedschap?
  • Wanneer moet een specifiek toestel binnengebracht worden voor onderhoud?
  • Mag dit toestel wel gebruikt worden, m.a.w. is er een geldig keuringverslag

Het gebruiksgemak van de Check.connect app voor de gebruiker

Dé grote winst van de digitalisering van je onderhoudsplanning ligt in de beheersapplicatie, waar je alle verwerkte gegevens kan bekijken, opvolgtaken inplannen, en rapporten maken. Inspecties of onderhoudsactiviteiten kunnen gemakkelijk ingepland worden via de beheersapplicatie. De gebruiker krijgt dan eenvoudig een melding op smartphone of tablet met instructies wat moet gebeuren. Daarmee behoort de checklists ‘op papier’ definitief tot het verleden.

De papiermolen en bijhorende werkuren worden vervangen door een eenvoudige gebruikersinterface, met de door jou vastgelegde vragen die moeten beantwoord worden.  Bovendien kan de gebruiker desgewenst ter ondersteuning ondersteunende documenten zoals tekeningen, schema’s en eerdere keuringsverslagen die als digitale bijlage per bedrijfsasset werden toegevoegd, bekijken.

De workflow van het digitaal onderhoud en keuring

Voorbereiden onderhoudsplanning

Dankzij Check.connect is een manuele interventie of communicatie van een planning niet langer nodig. Omdat alle intervallen en procedures op voorhand in het systeem staan vastgelegd, krijgt de gebruiker vanzelf en op tijd de melding om een keuring of onderhoudstaak uit te voeren.

Inspecteren/keuren gereedschap

Inspecties kunnen worden uitgevoerd met behulp van de mobiele app, beschikbaar voor zowel tablets als smartphone. De gebruiker kan bij ontvangst van een melding direct een inspectietaak openen en vervolgens de checklist vervolledigen. Indien gevraagd of gewenst, kunnen bewijsfoto’s worden gemaakt en opgeladen.

Verwerken geregistreerde data

Eenmaal de inspectietaak is volbracht, worden de gegevens in de online beheersapplicatie verwerkt, en krijgt de verantwoordelijke manager een melding hiervan. Op dat moment kan er een opvolgtaak met een verantwoordelijke uitvoerder worden verstuurd.

Inspectie-interval

Een belangrijk onderdeel van een onderhoudsplanning is de inspectie-interval. Dat is de tijd tussen twee inspecties of onderhoudsbeurten. Je kan een standaard interval instellen, die dan als standaard wordt overgenomen telkens je dit plan koppeld aan een bedrijfsasset. Als een installatie of gereedschap bijvoorbeeld meer dan gemiddeld of in een gevaarlijke omgeving wordt gebruikt, is een hogere inspectiefrequentie op zijn plaats. Anderzijds kan een risico-inventarisatie en –evaluatie aanleiding zijn om het interval te verlengen of te verkorten.

Meldingen doorgeven over de staat van je bedrijfsmiddelen

Met simpele QR-code stickers op de bedrijfsassets kunnen je medewerkers nuttige informatie zoals handleidingen en keurcertificaten snel en eenvoudig bekijken. Maar ook het melden van een storing en het inzien van de reeds gemelde storingen is met Check.connect kinderspel. Lees enkele blogs over toepassingen van QR-codes:

Vraag deskundige hulp

Heb je nog vragen na het lezen van deze blog en wat werkt voor jouw specifieke bedrijfssiutatie? Contacteer ons dan direct via telefoon 03 289 55 35 of klik hier voor meer informatie.

Deel deze All-Connects blog:

Stel ons je vraag

Ben je na het lezen van deze blog nieuwsgierig geworden naar welke tracking en digitale oplossingen All-Connects aanbiedt? Stel ons je vraag en we beantwoorden je zo snel mogelijk.

eBook
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.